Reactie op krantenbericht de Gelderlander 11 Oktober 2010

19 oktober 2010

Reactie op krantenbericht de Gelderlander 11 Oktober 2010

Op 11 oktober jl heeft de Gelderlander een kort artikel geplaatst over de gesprekken die in het Nieuwscafe in de Gruitpoort plaats hebben gevonden. Eén van de onderwerpen betrof het Domushuis in Wehl. De SP afdeling Doetinchem heeft hierover meerdere vragen en reacties ontvangen. Het is voor de vragenstellers niet duidelijk wat het standpunt van de SP in Doetinchem is.

De indruk is gewekt dat de SP van standpunt zou zijn gewijzigd, waar het gaat om de realisatie van een Domushuis in de gemeente Doetinchem. Raadslid Marja Lukassen is naar onze mening nogal selectief geciteerd in het hierboven benoemde krantenartikel. Wij hechten er waarde aan onze standpunten nog eens voor het voetlicht te brengen.

De SP staat voor menselijke waardigheid, voor gelijkwaardigheid en solidariteit. Dat geldt dus ook voor de mensen die in aanmerking komen voor een plaats in een Domushuis. Iedereen moet menswaardig en gelijkwaardig worden behandeld. De solidariteit met deze in een problematische situatie verkerende groep Achterhoekers stopt niet bij een dorp- of gemeentegrens. Als er snel adequate hulp nodig is, zoals nu het geval is, zijn we bereid daarvoor diep in de buidel te tasten. In dat geval sluiten we geen enkele locatie uit.

Wij hebben er op aangedrongen dat het college snel meerdere locaties benoemt waar een Domushuis kan worden gevestigd. Voor elke mogelijk plaats gelden de hieronder al eerder door ons benoemde voorwaarden zoals ook gepubliceerd op onze website. (doetinchem.sp.nl)
Onze standpunten waren, zijn en blijven:

- De SP vindt dat iedereen recht heeft op maximale zorg.
- We maken ons sterk voor de groep mensen die gebruik maakt van de Domusfaciliteiten.
- Ook binnen de oude gemeentegrenzen van Wehl moeten deze mensen gehuisvest kunnen worden. Dat geldt ook voor de rest van de gemeente Doetinchem.
- Voor het aanwijzen van een plek moet er een analyse worden gemaakt of de aangewezen plek geschikt is.
- Er moet ruim van te voren gecommuniceerd worden met de omwonenden.
- Eventuele aanpassingen in locatie, aantal cliënten, veiligheidsvoorwaarden etc moet nog mogelijk zijn.

De SP betreurt het dat er zulke heftige en emotionele discussies zijn ontstaan over de mogelijke locatie van een Domushuis in Wehl. Wij achten daar het zittende college verantwoordelijk voor. De commotie om de huisvesting zorgt ervoor dat er geen echte aandacht is voor de achterliggende problematiek.

We zouden het ook moeten hebben over hoe het toch mogelijk is dat 250 mensen uit de Achterhoek (1 op de 1000!) door zoveel vangnetten heen zijn gezakt en uiteindelijk in een Domushuis terecht moeten komen. Hoe het kan dat we als maatschappij hebben gefaald deze mensen een eigen plek te geven. Over hoe we die menselijke drama’s in de toekomst moeten voorkomen. Daarbij willen we ons in eerste instantie richten op het verhaal van de cliënten zelf.