Algemene Beschouwngen: alleen SP houdt zich aan de oproep om het kort te houden.

19 november 2010

Er was een dringend verzoek gedaan er geen algemene beschouwingen van te maken. Dit omdat de grote bezuinigingen nog niet in deze “beleidsneutrale” begroting zijn opgenomen. Dus de SP fractie heeft het kort gehouden en bewaren ons kruit voor de voorjaarsnota.

Bijdrage Fractievoorzitter tijdens de raadsvergadering.

Vanavond bespreken wij een begroting waarbij de bezuinigingen, het college spreekt over ombuigingen, nog steeds niet in verwerkt zijn. In de korte tijd dat de SP in de raad vertegenwoordigd is hebben wij een stapel aan programma’s, trendnota’s, taskforces en weet niet wat allemaal voorbij zien komen. De raad heeft het college al tijden om concrete cijfers over de bezuinigingen gevraagd en vanavond dus een debatje over een onvolledige begroting. Dat geeft mij niet het idee dat wij hier met zijn allen efficiënt bezig zijn.

In de toelichting op de ombuigingen 2011 staan 19 voorstellen. Een aantal daarvan roept toch vragen op. Op kwaliteit gestuurd beheren openbare ruimte wordt €380.000 bezuinigd. Bezuinigingen op beheer accommodaties €65000. Bezuinigingen op groen/grijs €85000. Wat houden deze bezuinigingen concreet in? Wat zijn de gevolgen voor de openbare ruimte? Veel vragen geen antwoorden. De verhoging van het dividend van Vitens is een aanname.

Bij digitalisering stukken collegevergaderingen zullen er stevig eisen aan het beeldscherm gesteld worden. Besparing €45000. Welke eisen en wat gaat dat kosten?
Verlaging WMO budgetten door betere efficiency en besparing op doelbudgetten. Wat zijn hiervan de gevolgen voor de kwaliteit van dienstverlening en wat zijn de gevolgen voor de cliënt?

Al met al een reeks maatregelen die wat de SP betreft veel twijfel en vragen oproept.