Doetinchem kampioen stenenstapelen en natuur asfalteren.

20 mei 2011

Doetinchem kampioen stenenstapelen en natuur asfalteren.

In ons verkiezings- programma hebben we het al benoemd. De actieve grondpolitiek en geldverslindende prestigieuze projecten drijven ons financieel tot aan de afgrond. Onder de noemer "Wij willen toch centrumgemeente zijn?" hebben voorgaande colleges kwistig met geld gestrooid. Dat is geen goed rentmeesterschap gebleken.

Doetinchem doet mee aan het kampioenschap stenenstapelen en natuur asfalteren. We koersen af op Goud. Elke cent kun je maar 1 keer uitgeven. De drang tot groter, mooier en meer gaat ten koste van klein, kwetsbaar en dierbaar.

De Doetinchemse schone schijn verbergt een pijnlijke realiteit van steeds langer wordende rijen voor de voedselbank. Van kinderen die in armoede opgroeien. Van daklozen die jarenlang in een grootschalige daklozenopvang moeten wachten op een "normaal" huis met intensieve begeleiding in hun vertrouwde omgeving.

In Doetinchem hadden ze daar vroeger een uitdrukking voor: "Van buuten bont, van binnen stront".

Harry Bosman in actie in de gemeenteraad

Onder de noemer actieve grondpolitiek hebben jaren lang op de "pof" geleefd. Op de jaarrekening van 2010 is op de totale waarde van de gemeentegrond al een waardevermindering van 12,5 miljoen afgeboekt. De reserve om verliezen op de bouwgrond in de toekomst op te vangen is flink gedaald en moet in de komende 10 jaar op peil worden gebracht. Het gaat dan om een bedrag van 3,7 mln. euro ( 66 euro per inwoner) per jaar, ofwel ruim een kwart van de bezuinigingen.

De voorjaarsnota 2011 van het Doetinchemse college is o.a. een voorstel hoe we die rekening onder elkaar gaan verdelen. Met "we" bedoelen we o.a. de kinderen die willen sporten of naar de bieb gaan. Het college wil bezuinigen op hun eerste contact met de natuur, muziek en cultuur. Op vrijwilligersorganisaties moet worden bespaard. Dat terwijl het college juist meer werkzaamheden wil laten doen door diezelfde vrijwilligers. Onze SP voorstellen om juist meer geld vrij te maken voor de minima, mensen met beperkte mogelijkheden, kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen zijn nu absoluut onbespreekbaar geworden.

Bovenop onze “eigen” bezuinigingen in de voorjaarsnota komen de bezuinigingen die ons worden opgelegd door onze Haagse politieke vrienden. Het "grote graaien" heeft onze maatschappij met een miljarden schuld opgezadeld. Veel mensen die part noch deel aan de kredietcrisis hebben worden er nu wel door geraakt. Onze NUON erfenis is op deze manier snel op. Harry Bosman onze SP fractie voorzitter verwoorde het tijdens de gemeenteraads- bijeenkomst op 19 mei 2011 als volgt.

Harry Bosman in gesprek tijdens de actie "Rode Buurtbank".

Voorjaarsnota 2011.

Algemene beschouwing van de SP.

Even in breder perspectief:
Er is enige tijd ‘crisis’ in o.a. Europa. De financiële wereld heeft door deregulering en blind vertrouwen in marktwerking zichzelf bijna de nek omgedraaid. In Nederland werden enkele grote financiële instellingen met miljardensteun overeind gehouden. Ook de maatschappelijke gevolgen van de financiële crisis zijn enorm. Veel mensen die part noch deel aan deze crisis hebben zijn er wel door geraakt. Zij raakten hun baan kwijt konden hun hypotheek niet meer betalen enz. De bestaanszekerheid van veel mensen is ernstig aangetast.
De Europese Unie dicteert dat de aangesloten landen hun begroting op orde hebben, d.w.z. het begrotingstekort mag niet meer dan 3,2 % bedragen. Dus gaat ons kabinet bezuinigen om dat doel te halen, terwijl juist in tijden van economische neergang een stimulerend beleid met verantwoorde investeringen op zijn plaats is. Een tijdelijk groter begrotingstekort is dan aanvaardbaar. Het Centraal Planbureau berekende zeer recent dat het Nederlandse begrotingstekort volgend jaar alweer ruim beneden de 3 procent (2,2%) zal zijn gedaald. Toch gaat dit rechtse kabinet van CDA, VVD en PVV gewoon door met snoeiharde bezuinigingen, bezuinigingen die vooral de zwakkeren in onze samenleving zullen treffen..
Bezuinigen is voor ons kabinet is het toverwoord en schuift met groot gemak het probleem door naar de lagere overheden: die mogen het probleem oplossen. Gemeenten krijgen minder uitkering uit het Gemeentefonds en moeten een aantal sociale regelingen (o.a. de WSW, Wajong) gaan uitvoeren, maar wel met een flink lager budget dan waar het Rijk over beschikte. Ofwel, het Rijk gooit de ellende over de schutting.

Hoe reageert de gD? Gelukkig, en dat stemt ons enigszins optimistisch, tekent het college van B&W protest aan tegen de het bestuursakkoord dat bereikt is tussen kabinet, VNG, en Waterschappen. De SP hoopt van harte dat het college haar poot stijf houdt en als gastheer van het VNG congres, de lokale bestuurders oproept, om op alle mogelijke manieren zich te verzetten tegen dit bestuursakkoord.

Dan de voorjaarsnota. De gD gooit het probleem voor een groot deel over de schutting. De rekening van een overambitieuze grondpolitiek wordt bij de inwoners, instellingen en verenigingen van Doetinchem neergelegd. De aankomende 10 jaar moet bijna 40 miljoen worden afgeschreven. En nog steeds maakt het college veel geld vrij voor asfalt en beton en de aanleg van een RBT. Onbegrijpelijk. Dit, terwijl het verenigingsleven in Doetinchem de nek wordt omgedraaid, de beloofde ijsbaan met een simpele pennenstreek geschrapt wordt.

Helaas zien we ook dan allerlei kortingen door het kabinet op sociale voorzieningen één op één worden doorgevoerd en worden doorberekend aan de burger en juist die burgers die aangewezen zijn op extra ondersteuning. Heel jammer. Wat ons betreft mag de compensatie-agenda op dit punt wel wat ruimer worden.

De nota bevat een aantal toverwoorden: verantwoordelijkheid terugleggen bij de burger, slimme verbindingen, minder professionalisering en meer taken laten uitvoeren door vrijwilligers en mantelzorgers.

Deze aspecten wil ik even langslopen. Het college legt de verantwoordelijkheid deels terug bij de burger. In een economisch contract gaat de gD afspraken maken met het bedrijfsleven om meer leerwerkplekken en banen voor arbeidsgehandicapten te realiseren. Het doel is 150 plekken per jaar te creëren. De SP ondersteunt dat van harte. Wij hebben hierbij wel een kanttekening. In de nota (blz. 54-55) staat dat ingezette mensen na 1 jaar niet nogmaals mogen worden ingezet. Dan is het toch een schijnoplossing? Na een jaar vallen zij dan toch terug in de WW of bijstand?

De SP dringt bij het college er op aan om in het economisch contract ook op te nemen dat bedrijven bij hun personeel het gebruik van (motor)fiets en/of OV stimuleren en het autogebruik ontmoedigen, zodat bereikbaarheid van bedrijven wordt bevorderd? Diverse instellingen moeten in zeer korte tijd flink bezuinigen (tot 25 %). Instellingen die van wezenlijk belang zijn op gebied van cultuur, sport, educatie en welzijn moeten maar zien hoe zij hun activiteiten in de lucht houden. Nog meer vrijwilligers inzetten; waar haal je die vandaan? Tja, dat valt onder eigen verantwoordelijkheid!!

Slimme verbindingen.
Het college propageert slimme verbindingen en gelooft heilig dat daar veel voordeel mee te halen valt. Het college loopt voor de troepen uit door een aantal instelling flink te korten om hen aan te zetten tot het aangaan van slimme verbindingen.
OK, wanneer elke instelling eens goed en kritisch kijkt naar de eigen organisatie en zoekt naar samenwerking met andere organisaties, valt er wellicht (waarschijnlijk) wat te winnen. Maar zoveel?
Dat dat niet zonder meer gaat lukken blijkt nu reeds:
- Het MFA voor de jeugd blijkt al een zeer moeilijk punt.
- Amphion heeft al laten weten dat het geen mogelijkheden ziet om met de Gruitpoort samen te werken.

Meer inzet van vrijwilligers en mantelzorgers.
Als een uitvloeisel van “meer verantwoordelijkheid bij de burger leggen” vindt het college dat allerlei organisaties maar meer vrijwilligers moeten inzetten om bezuinigingen door de gD op te vangen. Beseft het college wel dat er nu reeds een tekort aan vrijwilligers is? Dit geldt voor instellingen als de Gruitpoort, de bibliotheek en IJsselkring en helemaal voor sportverenigingen. Op een bepaald moment is de rek eruit.

Nu de bezuinigingen zelf: De SP wil op een aantal punten niet of in andere mate bezuinigen.De belangrijkste zijn:

Kunst en cultuur:

Gruitpoort
De SP kan zich vinden in het tegenvoorstel van de Gruitpoort om 70000 te bezuinigen. Wellicht is er voor de Gruitpoort in combinatie met het culturele verenigingsleven, het straattheater en stadsfeest ook nog winst te behalen.

MFA
Wij staan niet te juichen om het MFA onder te brengen in de Gruitpoort. Al jaren is er gezocht naar een geschikte locatie om het MFA in 1 gebouw onder te brengen.
Het idee om de popoefenruimte in de muziekschool onder te brengen schiet in onze optiek het doel van de MFA voorbij. Het blijft een gemiste kans en doet ook geen recht aan de grote inzet van de jongeren.

Bibliotheek
De SP wil dat het abonnement voor jeugd t/m 18 jaar gratis blijft.
De bibliotheek moet net als de muziekschool betaalbaar blijven. Ook voor mensen met een kleine beurs.

Muziekschool
De SP wil dat de subsidie op muzieklessen voor jeugd t/m 18 jaar blijft zoals die is. Verder vragen wij het college om de voorstellen van de muziekschool voor koop van het pand serieus mee te nemen in hun plannen.

Straattheater/stadsfeest
De SP is van mening dat het straattheater wel op een of andere manier gesubsidieerd moet worden. Het straattheater is samen met het stadsfeest een enorm uithangbord voor Doetinchem als Centrumgemeente. Daar kan geen Doetinchemmen tegenop. Doordat ook de provinciale subsidie van €30000 wegvalt is het voor de organisatie ondoenlijk om het huidige hoge niveau van het straattheater te handhaven. Een intensievere samenwerking met de Gruitpoort is hierbij belangrijk. De subsidie kan ook bestaan de kosten van schoonmaak na het evenement niet door de organisatie te laten betalen maar Buha ter schikking stellen.

Bereikbare gemeente:

Oostelijke rondweg
De SP vindt dat je in deze tijd van bezuinigingen de juiste keuzes moet maken, wij zijn ook van mening dat je in deze tijd moet blijven investeren in goede doorstromingen en in verkeersveiligheid. Waar de SP op tegen is, is in het onnodig geld verkwisten in projecten waarvoor geen ruime draagvlak is en waarvoor ook alternatieven zijn. Helemaal waarvoor via een boekhoudkundig trucje dekking gevonden is, maar ook is er voor een aanpassing nog geen dekking gevonden, daarvoor wordt er gegokt dat de aanbesteding voordelig uitpakt. Verder is ook nog niet duidelijk wat eventuele aanpassing die van uit de raad van state worden opgelegd gaan kosten en tot slot heeft het college een aanpassing aan de ondernemingsweg die een direct verband heeft met de aanleg van de orw als apart voorstel bij de investeringen staan. Ook dit voorstel heeft financiële gaten waarmee de raad in de nabije toekomst geconfronteerd kan worden.

Deregulering en handhaving
Hierbij hebben wij geen goed gevoel. Veel mooie woorden maar weinig realiteitszin. Wij maken ons ernstig zorgen over de handhaving. De politie wordt voor de zoveelste keer gereorganiseerd. Wat betekent dit voor Doetinchem. Is er voldoende mankracht? Wat zijn de bevoegdheden van de wijkwachten? In eerdere betogen heb ik al mijn zorgen hierover geuit en nooit een duidelijk antwoord gekregen. De SP pleit dan ook voor een uitgebreide evaluatie van dit beleid.

Brandweer
De SP kiest ervoor om in deze tijd van bezuiniging geen nieuwe kazerne te bouwen.
Verbouw, zodat de kazerne weer aan de arbo-eisen van deze tijd voldoet is in onze ogen voldoende.
Wij vinden in het algemeen dat bezuinigingen op de brandweer niet ten koste mag gaan van de openbare veiligheid. Wij zijn het wel met het college eens dat zowel particulieren als bedrijven meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor goede adequate brandmelders. Ons voorstel is om bij melding eerst met klein materieel uit te rukken om polshoogte te nemen.
Maar hogere opkomsttijden vindt de SP onbespreekbaar, veiligheid staat voorop!

4.1 Welzijn en zorg
Wij zijn het niet eens met de korting van tot maar liefst €750000 in 2014 op de WMO. Ook al zit hier ook een behoorlijk bedrag in aan efficiency verbetering. Er zal toch minder geld beschikbaar zijn voor hulp. Ook hier komt de frase “meer verantwoordelijkheid bij de inwoners neerleggen” prominent naar voren. Voor de SP blijft dit toch een schemergebied. Waar houdt de eigen verantwoordelijkheid op en waar begint de hulp.?

4.2 Inkomensondersteuning en re-integratie.
De SP is erg blij dat minimabeleid en armoedebestrijding niet wordt bezuinigd.

4.4 Milieu duurzaamheid en afval.
De SP verbaasd zich over het weinig inkt wat gebruikt is om het stuk over Milieu, duurzaamheid en afval te schrijven, waarschijnlijk is dat gedaan om het milieu te sparen. Wanneer je het stuk goed leest krijg je het gevoel dat het college de regering rechts heeft ingehaald qua milieubeleid. Er wordt niets gedaan, sterker nog er wordt alleen maar geschrapt. Bezuinigingen op het NME vinden wij dan ook een voorbeeld van “penny wise pound foolish”. De SP zal hier een motie over indienen
Wat de SP ook mist is de 3500 euro voor de gebiedsmakelaar, in het raadsvoorstel van 16 februari staat dat het meegenomen wordt in de ombuigingsvoorstellen. In de voorjaarsnota staat er geen letter over, zelfs niet een zinnetje waarin staat waarom er niet voor gekozen wordt, terwijl er in de raad een krappe minderheid voor beschikbaar stellen was, was dat wel net zo netjes geweest. Ondertussen hebben de andere gemeenten gezegd dat zij niet wachten op dit getreuzel. Zij vinden dit zo belangrijk dat ze die 3500 euro er zelf bij hebben gelapt. De SP zal, al is het alleen al om deze raad een klein groen randje te geven, een motie indienen om het geld toch nog beschikbaar te stellen. Ook al is dit geld al door anderen beschikbaar gesteld.

5.1 Jeugd en educatie.
De SP is niet blij met de ontmanteling van het CJG. Met het stoppen van de inloopspreekuren en er een virtueel iets van te maken schiet het zijn doel voorbij. Juist het laagdrempelige van het CJG wordt door deze maatregel teniet gedaan. Ook de 25% korting op de wijkveiligheidsteams is in onze ogen een maatregel die op korte termijn winst zal opleveren maar op de lange termijn veel geld gaat kosten. Immers met een minder bereik van overlast gevende jongeren zal er meer maatschappelijke schade ontstaan dan wat deze bezuiniging oplevert.

5.2 Sport
De SP wil deze subsidie op sportdeelname door de jeugd handhaven.
Het college schrijft dat een vitale gemeente wordt gekenmerkt door een bloeiend en sportief leven. Ook dat de gemeente in de toekomst (blz. 5). deelname door onze jeugd ondersteunt omdat dat een basis legt voor deelname aan samenleving Tijdens de inspreekrondes tijdens verschillende beeldvormende raden is het voor ons duidelijk geworden dat zonder deelnamesubsidies veel verenigingen hard tot dodelijk getroffen zullen worden. De SP is het helemaal met het college eens, deelname aan breedtesport IS belangrijk! Maar waarom dan juist daarop zoveel bezuinigen? U spreekt zichzelf tegen.

Beëindiging project ijs- en skeelerbaan op Sportpark Zuid.
De SP vindt dat deze multifunctionele voorziening er moet komen. Een dergelijke faciliteit voor een volkssport mag in Doetinchem niet ontbreken. Bovendien heeft een dergelijke baan een regionale functie.

6.3 Bestuurlijke organisatie
De SP kan zich niet vinden in het korten op de samenwerking met La Libertad en evenmin bezuiniging op de wereldwinkel en de wereldcontactgroep Wehl. Wij zijn van mening dat deze organisaties een grote educatieve waarde hebben. De wereld houdt niet op achter Langerak. Deze organisaties drijven op de vrijwillige inzet van mensen.
Het stopzetten van de financiering van raadopvolgers steunen wij niet. Zeker voor kleine fracties zijn zij onmisbaar. Het verlagen van het opleidingsbudget steunen wij wel. De meeste raadsleden kunnen via hun
partij allerlei opleidingen volgen.

Per saldo wil de SP dus minder bezuinigen, maar heeft hiervoor ook dekking.

gD wil per se m.i.v. 2013 een algemene reserve van 12% en in 2014 begrotingsevenwicht. Wanneer de algemene reserve in enig jaar groter is dan 12% wordt dit afgeroomd. Dit geeft jaarlijks een bedrag van 3,2 mln. om structurele uitgaven van te doen. gD wil het braafste jongetje van de klas zijn! De SP vindt dat de algemene reserve is bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen en mag gedurende enige tijd best onder de gewenste 12% zitten.
De SP stelt voor om de algemene reserve een aantal jaren op een acceptabele 10% te houden en het meerdere af te romen en te gebruiken
Dit levert structureel een extra ruimte van ruim 500.000 euro die kan worden ingezet om bezuiniging te verminderen

Daarnaast stelt de SP voor om gratis parkeren op koopzondagen af te schaffen. Dit levert op jaarbasis ook 140.000 euro op. Verder willen wij 150000 euro bezuinigen op het onderzoek na de westelijke randweg. Die is de eerste 10 jaar niet in beeld en kan eventueel later nog uitgevoerd worden.

Samenvattend kan ik zeggen dat de SP minder optimistisch dan het college over de mogelijkheden en effecten van de uitgangspunten zoals verantwoordelijkheid leggen bij de burger en het aangaan van slimme verbindingen.
Wij stellen voor om minder te bezuinigen met name op die organisatie en activiteiten die van grote educatieve, sportieve en bindende waarde zijn voor de Doetinchemse samenleving.

Dit alles is financieel goed haalbaar en verantwoord wanneer we kiezen voor een tijdelijke enigszins lagere, maar nog steeds aanvaardbare algemene reserve.