SP draait mee bij Wedeo

12 mei 2011

SP draait mee bij Wedeo

Landelijk houdt de SP een grote enquête naar de situatie bij de sociale werkplaatsen. Het SW bedrijf voor de SP Doetinchem en Oude IJsselstreek is Wedeo. Er werken 1700 mensen bij Wedeo. De SP heeft een halve dag "snuffel" stage gelopen bij de Wedeo.

Dat zouden meer politieke partijen moeten doen reageerden ze bij Wedeo! Er wordt in de Detinchemse gemeenteraad vaak over Wedeo gesproken, maar hoe het er in dit SW bedrijf aan toe gaat dat weten ze niet. De SP draaide op donderdag 12 mei een ochtendje mee. En er werd niet alleen interessant toegekeken hoe men bij Wedeo werkt, maar er werd echt meegedaan aan de montagetafels, groendienst en bij de wasserij. Een mooie ervaring, want als je tussen de werknemers van Wedeo zit dan heb je meteen contact met ze. Dat is anders dan wanneer je een rondleiding krijgt, dan ben je alleen toeschouwer.

Ton van Dijk samen met de Wedeo medewerkers op de Huet.

Ze hadden een strak programma voor ons in elkaar gedraaid. Een half uurtje per werkplek. 'Je bent net ingewerkt om voorraadbussen in te sealen, mag je door naar het was-opvouwen' En Wedeo medewerkers maken ook nog eens graag een praatje. Bij die gesprekken viel op dat Sociale Werkplaats medewerkers goed op de hoogte zijn van de politieke ontwikkelingen. Dat er grote veranderingen aankomen daar hebben ze bij Wedeo alle ervaring. Wedeo loopt voorop in de nieuwe ontwikkelingen. Veel Wedeo medewerkers zijn gedetacheerd bij productiebedrijven in de Achterhoek. Nog maar een klein deel werkt intern aan de Terborgseweg in Doetinchem.

Peter de Vos pakt voetsteuntjes in

Als mensen bij een bedrijf in de regio worden gedetacheerd dan moeten ze goede begeleiding krijgen vanuit Wedeo. Voor de medewerkers is verandering soms een bedreiging. Daarom gaan ze met hun vaste groep naar het nieuwe bedrijf en is er altijd begeleiding vanuit Doetinchem. Bij de ene groep is meer begeleiding nodig dan bij de andere. Dat is afhankelijk per groep medewerkers.

Wat gaat het nieuwe bestuursakkoord tussen het rijk en de gemeenten voor Wedeo betekenen?

Allereerst is er voor de mensen die nu bij Wedeo binnen zijn weinig aan de hand. Ze zullen heus wel iets van de bezuinigingen merken, maar hun contract is veilig gesteld. Het probleem zit hem in de wachtlijsten. Nu zijn er zo'n 50 mensen die bij Wedeo willen werken. In de toekomst worden de werkplekken bij de WSW bedrijven tot een derde beperkt. Mensen die in de toekomst een veilige werkplek bij Wedeo willen die krijgen hebben veel minder kans... Daarnaast zullen de bezuinigingen effect hebben op het aantal begeleiders. Het is essentieel dat Wedeo haar mensen zelf begeleidt. Voor de bedrijven waar we mensen detacheren is het begeleiden van mensen met een beperking een te hoge kostenpost. Dan stoppen ze met het werken met Wedeo personeel.

Wedeo wordt gefinancieerd door de gemeente(n). Wedeo hoopt dat de lokale politiek stopt met het aanbesteden van werk dat ook door Wedeo kan worden gedaan. Als de gemeente het werk bij Wedeo aanbesteedt dan krijgt het niet alleen het werk gedaan. Het helpt ook de sociale werkplaats en geeft mensen met een arbeidsbeperking een dagbesteding. Nu gaat er ook werk naar "reguliere" bedrijven soms van buiten onze regio.

Voor ons als SP'ers was het een mooie ervaring. We hebben een kijkje in de keuken van een sociale werkplaats gehad. Het nieuwe bestuursakkoord is desastreus voor de toekomst van de sociale werkplaatsen en dat mag dus niet doorgaan. We voelen een nieuwe actie opkomen...

Wij willen werk geen armoede
Wedeo