Actie voor toiletten in Gelderse treinen gaat goed van start!

1 september 2011

Actie voor toiletten in Gelderse treinen gaat goed van start!

TreinNa de acties voor een dubbele spoorverbinding tussen Arnhem en Winterswijk is het nu tijd voor toiletten in de Gelderse treinen. Tijdens de Doetinchemse actie heeft de SP 256 handtekeningen opgehaald. De aanwezige treinreizigers tekenden massaal. De Achterhoekse SP afdelingen worden zo langzamerhand kind aan huis op het station van Doetinchem. De SP Doetinchem en Oude IJsselstreek blijven zich inzetten voor een goed functionerend OV in de Achterhoek.

Actief SP-lid Frans Rozema in actie

Dankzij een motie die in 2010 werd aangenomen door de Tweede Kamer rijden straks in heel Nederland weer treinen met een toilet. Heel Nederland? Nee, helaas niet in heel Nederland. De provincie Gelderland, de rijkste provincie van Nederland, vindt treintoiletten niet nodig op de regionale treinen onder haar verantwoordelijkheid.

De oude IJsselstreek was ook aanwezig tijdens de actie op het station.

Hier kan de regering dus niets over zeggen. Voor reizigers met blaas- of darmaandoeningen wordt zo’n treinreis vrijwel onmogelijk, maar ook voor ouderen en mensen met kleine kinderen is een treinreis door Gelderland dus eigenlijk af te raden.

Actiekaart Toilet in Trein (voorkant)
Actiekaart Toilet In Trein.

Reizigersvereniging Rover, de politieke partijen 50PLUS en SP, en actiegroep Treinen Met Toilet willen het hier niet bij laten zitten. Wij willen toiletten in de nieuwe treinen van Arriva, die nu nog in de fabriek staan. Ook willen wij, dat in de nieuwe concessie van de Valleilijn toiletten worden voorgeschreven.
Heeft U nog niet getekend? Steun ons dan digitaal! Teken vandaag nog de petitie voor de terugkeer van het toilet in de Gelderse treinen!

De Achterhoek kan de pot (niet) op!

Tijdens de acties van de afgelopen weken hebben de SP afdelingen Doetinchem en de Oude IJsselstreek veel goede reacties gekregen. Veel gehoord op straat: `De SP doet tenminste iets!` Er hebben zich meerdere mensen gemeld met de vraag hoe kan ik lid worden van de SP? Klik hier en steun de meest actieve politieke partij van de Achterhoek!