Dakloze zo snel mogelijk terug naar zijn vertrouwde omgeving

13 januari 2012

Dakloze zo snel mogelijk terug naar zijn vertrouwde omgeving

Iedereen heeft recht op zijn eigen dak boven het hoofd. Harry Bosman verwoorde het in duidelijke taal. We willen ons maximaal inzetten om daklozen een dak boven het hoofd te geven. Met alleen “een dak boven het hoofd en een hap eten” zijn we er nog niet klaar mee. Iedere dakloze moet de kans krijgen met goede begeleiding een nieuwe start in zijn vertrouwde omgeving te maken.

Onze ideale situatie, iedere dakloze een zelfstandige woning, is (nog) niet te realiseren in de Achterhoek. Het is noodzakelijk dat er minimaal 1 plek wordt aangewezen waar grootschalige noodopvang mogelijk is. Als we toch binnen de stad of dorpskern een locatie moeten aanwijzen dan is de locatie in rond het station van Doetinchem de minst slechte keuze. Harry Bosman verwoordde het als volgt tijdens de raadsvergadering van 14 januari 2012.

Voorzitter,

In de afgelopen tijd is wel duidelijk gebleken dat men bij dit soort hoofdpijndossiers het nooit goed kan doen. Voor- en tegenstanders buitelen over elkaar heen. Die tegenstellingen verpesten de sfeer in een dorp of wijk.

De SP ziet de grootschalige opvang van mensen in een daklozenopvang als een tijdelijke noodoplossing. Wij willen het liefst geen enkele dakloze in een grootschalige opvang plaatsen. De realiteit confronteert ons echter met het feit dat op dit moment opvang toch nodig is. Wij willen het aantal locaties zo veel mogelijk beperken. Onze inzet blijft om ons maximaal te blijven concentreren op een terugkeer van de daklozen in de samenleving.

De SP wil de daklozen weer een menswaardig bestaan bieden. Het is ons doel dat de dakloze weer zo veel als mogelijk zijn “oude” leven in hun eigen buurt met familie, vrienden, woning en nuttige daginvulling oppakt. Dat zal zeker niet in alle gevallen mogelijk zijn. Het vraagt maatwerk en voordurende toezicht. Het betreft hier chronisch zieke mensen waarvoor altijd regelmatig contact met zorgverleners nodig zal zijn.

Wij juichen het toe dat zo snel als mogelijk, met steun van een woningstichting, volwaardige individuele woon-eenheden ter beschikking worden gesteld aan daklozen die zich in een begeleidingstraject bevinden. Voorwaarde is dat de dakloze zijn begeleidingstraject niet afbreekt en voor zichzelf en de buurt niet tot grote overlast is. Samen met een aangepaste vorm van arbeidsdeelname, zoals via de WSW, biedt dit mogelijkheden die kunnen leiden tot een maximale integratie in de maatschappij.

Van de andere kant zien ook wij de noodzaak om minimaal 1 plek aan te wijzen waar grootschalige noodopvang mogelijk is. Als we toch binnen de stad of dorpskern een locatie moeten aanwijzen dan is de locatie in rond het station van Doetinchem de minst slechte keuze.

Een deel van het zorgtraject voor daklozen bestaat uit het aan bieden van werk of een andere zinvolle dagbesteding. De Sociale Werkplaats bevindt zich binnen loopafstand van de locatie aan de Terborgseweg. De Wedeo biedt re-integratietrajecten aan. Daklozen die met behulp van de Wedeo geen passende werkomgeving kunnen vinden kunnen gebruik maken van een andere vorm van een zinvolle dagbesteding.

Iriszorg heeft al een vestiging in Doetinchem. Iriszorg kan een breed spectrum van diensten leveren.
Het college heeft in overleg met Iriszorg en de wijkvereniging de doelgroep aangepast en de nacht-opvang blijft aan de Kapoeniestraat. Extra inzet, snel ingrijpen bij meldingen van overlast door politie en wijkwachten moet overlast tot een minimum beperken. Een regelmatige evaluatie met de betrokken partijen moet bijdragen aan een normaal leefklimaat in de Pas.