Succes SP visie op Saturn Parkeergarage en Parkeernota

28 februari 2012

Succes SP visie op Saturn Parkeergarage en Parkeernota

Afgelopen donderdag 23 februari heeft de SP fractie een succes behaald tijdens de behandeling van de parkeer-nota in de gemeenteraad. De nota behandelde hoe de gemeente de komende jaren om moet gaan met het parkeren binnen onze gemeente. Het SP-amendement 'weggeven man-daat' is aangenomen.

Zoals vaker met nieuwe nota’s rammelde deze ook aan vele kanten. Door het vaststellen van de nota worden er eerst op sommige plekken forse verhogingen door-gevoerd en daarna bekeken wat de beste oplossing is voor de hele parkeerproblematiek.

Voor de SP is dat de omgekeerde wereld, onze mening is dan ook eerst goed onderzoeken de verschillende varianten met of zonder verhogingen al dan niet in eigen beheer of afstoten aan particulier handen. In de nota was ook een mandaat weggeschreven die inhield dat het College kon beslissen tot het verlenen voor een ontheffing aan een ontwikkelaar dat wanneer hij niet de mogelijkheid had om op eigen terrein parkeergelegenheid te realiseren, dan moet in dat geval de ontwikkelaar een geldbedrag storten in het parkeerfonds. Maar wanneer het College vindt dat het belang van realiseren groter is dan de parkeereis, het college de ontwikkelaar kan ontheffen van storting in het parkeerfonds, dit zou dan in de miljoenen kunnen lopen.

De SP vindt dan ook dat dit soort beslissingen bij de Raad moeten liggen en diende daarom een amendement in, dit is een wijzigingsvoorstel, die werd aangenomen. Een ander positieve bijkomstigheid is dat de voltallige Raad na aanleiding hiervan op korte termijn wil bekijken welke mandaten er zijn weggegeven en of die dan terug-gedraaid moeten worden.

Saturn Parkeergarage Afgelopen donderdag 23 februari zou ook aanschaf parkeergarage Saturn op de agenda staan, alleen de ontwikkelaar ervan had de dinsdag ervoor contact gehad met de wethouder. In dat gesprek heeft de ontwikkelaar aan de wethouder gevraagd om het voorstel van de raadsagenda te halen en opnieuw te gaan onder-handelen. Dit na aanleiding van de beeldvormende raad waar toen de voltallige raad zeer kritisch vragen had over en bedenkingen op het voorstel hadden.

Ook de SP is faliekant tegen het voorstel om een tweetal redenen namelijk:

1. Aanschaf van 5,7 miljoen voor 170 parkeerplaatsen komt neer op meer dan 33.500 euro per parkeerplaats, terwijl de gemeente in berekeningen zelf van een gemiddelde van 15.000 euro per parkeerplaats uitgaan. Dit kun je een soort van diefstal noemen, los van het feit dat wanneer je geluk hebt over 20 jaar misschien breakeven gaat draaien. Kortom een slechte investering.

2. Op dit moment is er een overschot aan parkeerplekken in het centrum en is het niet noodzakelijk om nieuwe plekken te creëren.

Voor de SP fractie mocht het voorstel wel behandeld worden, maar een meerderheid was voor intrekken van het voorstel en afwachten wat de nieuwe onder-handelingen met zich mee zullen brengen.