Gemeentelijke herindeling? Vraag het de burgers!

23 juli 2013

Gemeentelijke herindeling? Vraag het de burgers!

Als het gaat om gemeentelijke herindeling, is het SP standpunt duidelijk. Dat kan alleen met instemming van de burgers. Dat betekent inspraak bij het maken van de plannen en besluitvorming daarover via een referendum. Wat gebeurt als je het over laat aan de bestuurders, staat in een publicatie van de Atlas voor Gemeenten. Aan de hand van de resultaten van een onderzoek met de titel De oriëntatie van de bevolking van de Achterhoek kan geconcludeerd worden dat de gemeentelijke herindeling van 2005 voor de burgers op een mislukking is uitgelopen.

Onderzocht is op welke steden de burgers van de gemeenten zich richten voor werk en voorzieningen. En wat blijkt: voor tenminste vijf van de nieuwe gemeenten geldt dat ze zijn opgebouwd uit oude gemeenten die met de rug tegen elkaar stonden. Voorbeelden: Aalten is gericht op Winterswijk en Dinxperlo op Doetinchem, grote delen van Bronckhorst oriënteren zich op Zutphen en in Berkelland is het (met Doetinchem en Enschede) al niet veel beter. Zo geldt voor de burgers in meer dan de helft van de nieuwe gemeenten, dat ze in de ‘foute’ gemeente wonen. En dat heeft consequenties, bijvoorbeeld als het er om gaat aan welke schouwburg of welk industrieterrein wordt meebetaald.

Tot dusverre is de herindeling vooral het speeltje geweest van bestuurders en ambtenaren. Als we kijken naar de berichtgeving over het onderzoek, o.a. in De Gelderlander, dan wordt dat voorlopig niet beter. Daarom onze conclusie: het onderzoek laat zien dat deze bestuurlijke weg een doodlopende weg is. Het kenmerk van een democratie is dat de overheid doet wat wij, de burgers willen, niet dat wij doen wat de overheid wil. Dat is een andere staatsvorm!

Daarom, wie wil herindelen moet ons – de burgers – er bij betrekken.
Dat is het SP standpunt.