inkoop van hulp bij het huishouden

23 juli 2013

inkoop van hulp bij het huishouden

In de gemeenteraad is 18 juli jl. gesproken over de aanbesteding van de inkoop van hulp bij het huishouden. De SP heeft bij monde van fractieleider Robert Ooms het volgende standpunt ingenomen:

Het is begonnen: rampzalig beleid vanuit Den Haag wordt nu vertaald naar lokaal beleid. Kortingen en bezuinigingen zijn al onze kant opgekomen. En de komende jaren belanden er meer op ons bordje. Decentralisaties en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen worden over de schutting gegooid zonder dat er goed en zorgvuldig over de invulling wordt nagedacht. Niemand weet hoe de toekomst er uit komt te zien, maar één zekerheid hebben wij als gemeentes al wel: wanneer het doorgaat zo als nu, worden het inktzwarte tijden.

De vraag is wat de SP betreft niet of je alles moet laten zoals het was. De vraag moet zijn: hoe kan het beter zowel qua uitvoering als financieel. Maar dan moet je dat wel in een tijd doen waarin je financieel gezien de wind mee hebt, dan heb je de tijd om het goed doordacht te doen en kun je ook inschatten of het financieel slim is. Wat de SP betreft moet je het dak repareren als de zon schijnt.

Het voorstel van burgemeester en wethouders over Inkoop hulp bij het huishouden 2014 is een ordinaire bezuiniging. Al in de beeldvormende raad bleek al dat er niet goed over nagedacht is. Nu wordt beknibbelt op het wassen en strijken. Voor het zelfde geld was het de badkamer schoonmaken geweest. Het gaat om hoe wij het willen inrichten en niet: wij willen zoveel ton besparen, ach trek er maar een dienst uit.

De SP stelt voor om in 2014 verder te gaan als voorgaande jaren en de tijd die je daarmee wint te gebruiken om een goed doordacht plan te maken. Dat plan moet gebaseerd zijn op het uitgangspunt: één hulp voor een hulpbehoevende. En een organisatie zonder al die tussenlagen, mooie kantoorpanden en duurbetaalde managers. Een hulp die de ene keer stofzuigt de andere keer ramen lapt of wanneer er behoefte is bij de cliënt de was strijkt! Er is geen financiële reden om het beleid in 2014 anders te maken, want van de voorgaande periode is er ook nog geld over.

De sociale onrust neemt alleen maar toe, personeel die niet weet hoe of waar zij volgend jaar werken en cliënten die niet weten hoeveel en wie zij volgend jaar thuis krijgen. Daarom is het belangrijk om nu pas op de plaats te maken. Houd het hoofd koel en neem geen overhaaste beslissingen.