Achterhoekse SP afdelingen massaal aanwezig bij actie Sensire in Varsseveld

20 oktober 2013

Achterhoekse SP afdelingen massaal aanwezig bij actie Sensire in Varsseveld

Sensire actie 19 oktober 2013De thuiszorgmedewerkers van Sensire demonstrerden op zaterdag 19 oktober in Varsseveld. Aansluitend op de demonstratie vond een manifestatie plaats met speeches van onder andere Ton Heerts (voorzitter FNV), Corrie van Brenk (voorzitter Abvakabo FNV), Emile Roemer (SP), John Kerstens (PvdA), Linda Voortman (GL) en wethouder Jan Bart Wilschut van Doetinchem. "Onze" Achterhoekse band Boh Foi Toch maakte het spektakel compleet.

Harry Bosman tijdens Sensire actie in Varsseveld

De thuiszorgmedewerkers strijden al tijden voor de zorg voor hun cliënten en hun banen. Al zeven weken op rij komen in een tent voor het hoofdkantoor van Sensire iedere dag thuiszorgmedewerkers bij elkaar om verdere acties te coördineren. Na een bezetting van het hoofdkantoor, een bezoek van de staatssecretaris, een Tweede Kamer debat, twee werkonderbrekingen (11 september en 15 oktober) en een reconstructie door minister Asscher, moet een waarnemer nu de oplossing gaan bieden. De thuiszorgmedewerkers zitten al veel te lang in onzekerheid: per 1 januari hebben ze geen baan meer, omdat Sensire al haar 1.100 thuiszorgmedewerkers op straat zet.

Oud-SP Voorzitter Hans Boerwinkel: 'Jan Bart Wildschut van de PvdA weet het mooi te vertellen. Hij roept op om het systeem te veranderen. Laat hem dat dan tegen zijn grote vriend Otwin van Dijk in de 2e kamer zeggen! Otwin is nog maar een paar maanden weg uit de Achterhoek en hij is ons al volledig vergeten. Gelukkig deed de wethouder van de gemeente Doetinchem ook een aantal positieve toezeggingen. Hij vindt het ontslag van de Sensire medewerkers onacceptabel. Hij sprak uit dat er in Doetinchem geen Alfahulp komt en dat het contract van de thuiszorgmedewerkers wordt over genomen. Jammer genoeg geldt die keiharde toezegging alleen in Doetinchem.'

Donderdag 17 oktober heeft minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn reconstructie van het massaontslag van de thuiszorgmedewerkers van Sensire naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze reconstructie geeft minister Asscher aan dat het UWV ook met alle nieuwe informatie tot hetzelfde besluit zou zijn gekomen: de vergunning voor het massaontslag is terecht verleend. Voor een minister die het aanpakken van schijnconstructies als speerpunt heeft, een teleurstellende conclusie.

Sensire actie 19 oktober 2013

Emile Roemer: 'Er wordt gesolt met de mensen in de Thuiszorg. Wat er met de gemeentes afgesproken is te schandalig voor woorden en dat weet Asscher ook wel en dat weet van Rijn ook wel. Anders sturen ze namelijk geen bemiddelaar dat doe je alleen als het stinkt!'

Minister Asscher en staatssecretaris van Rijn handelen gelukkig wel op een andere manier. In de reconstructie kondigen zij aan een bemiddelaar aan te stellen om snel tot een oplossing te komen. De bemiddelaar is op initiatief van Abvakabo FNV aangesteld door de minister en staatssecretaris. Deze waarnemer moet erop toezien dat er een oplossing komt voor de thuiszorgmedewerkers en cliënten van Sensire voor 1 november. Deze oplossing kán er ook snel komen, want het geld en werk blijft in 2014. De thuiszorgmedewerkers van Sensire moeten met behoud van rechten overgenomen worden door een nieuwe zorgaanbieder.

Sensire actie 19 oktober 2013

Lilian Marijnissen wil op korte termijn duidelijkheid

Sensire heeft al haar thuiszorgmedewerkers ontslagen, terwijl geld en werk blijven in 2014. Tegelijk richtte Sensire een alfabureau op en verkocht dit vervolgens aan haar eigen manager, die het bureau in een andere BV onderbracht. Positief is dat minister Asscher in zijn brief duidelijk maakt dat werken als alfahulp niet als 'passende arbeid' wordt gezien. Dit betekent dat de thuiszorgmedewerkers die hun baan verliezen, niet gedwongen kunnen worden om als alfahulp tegen slechtere arbeidsvoorwaarden hetzelfde werk te doen.

Peter de VosSP Statenlid Peter de Vos: 'Vanaf juni ben ik zo vaak als mogelijk aanwezig bij de acties van het Sensire personeel. Bij elke actie kwam ik SP lid Willy Teerink uit Varsseveld tegen. Hij verzorgt al 7 weken lang de Sensire-actievoerders in Varsseveld. Volgens mij heeft al honderden liters koffie gezet. Geweldig dat 'stille' Willy een staande ovatie kreeg van 'zijn' Sensire thuiszorgmedewerksters!'

Willy Teerink op het podium met Lilian Marijnissen

Reconstructie ontslagprocedure (pdf)
De brief van Asscher (pdf)