Enquête koopzondagen 2014 Gemeente Doetinchem

6 november 2013

Enquête koopzondagen 2014 Gemeente Doetinchem

Enquête koopzondagen Gemeente Doetinchem

Koopzondagen zijn een regelmatig terugkerend item op de agenda van de Doetinchemse gemeenteraad. Het voornemen van het college om het aantal koopzondagen te vergroten heeft ons als fracties ertoe gebracht een enquête te organiseren onder winkeliers en personeel van supermarkten en winkels binnen de hele gemeente Doetinchem.

Het is bekend dat SP en de SGP-ChristenUnie politiek bedrijven vanuit fundamenteel ander beginsel. Maar die verschillende uitgangspunten leiden in dit geval tot een gezamenlijke conclusie, namelijk dat we om meerdere redenen minder winkels open willen zien op zondag, zoals:

• Het opkomen voor de belangen van de winkeliers in het MKB, die tegen grootwinkelbedrijven moeten concurreren en voor werknemers die de zondag voor zichzelf en hun gezin willen houden.
  • Een dag per week rust, zeker in een tijd van toenemende onrust en gejaagdheid is geen overbodige luxe.
  • Ruimte bieden aan die Doetinchemmers die de opvatting hebben dat de zondag als dag gewijd is aan God, zoals verwoord in de Bijbel.

SP Lijsttrekker Hans Boerwinkel tijdens het afnemen van de Enquête in gesprek met Ruud Caspers.

De belangrijkste conclusies n.a.v. enquête onder supermarkten en winkeliers met hun personeel zijn:

• Verruiming leidt niet tot meer omzet. Een euro kan maar een keer uitgegeven worden. Er is slechts sprake van omzet verschuiving.
  • De supermarktondernemers zijn in meerderheid en de winkeliers zijn in overgrote meerderheid tegen verdere uitbreiding van de huidige zondag
    openstelling, net als het personeel.
  • De meeste ondernemers willen (of kunnen) niet 52 weken lang 7 dagen werken
  • Als gemeente zullen we de kleinere ondernemers tegen de economische bedrijvigheid (de overmacht) van de grote concerns moeten beschermen
  • Winkeliers die niet op koopzondagen hun deuren willen/kunnen openen, het extra moeilijk krijgen.
  • Nog meer oneerlijke concurrentie zal zorgen voor het verdwijnen van nog meer zelfstandige ondernemers

Hoe nu verder:

Binnen de SP gebruiken we de slogan "Zonder onderzoek geen recht van spreken". SP en SGP-ChristenUnie willen met een goede onderbouwing en met Doetinchemse cijfers het debat in met de raad, om zodoende een
onderbouwd standpunt in te nemen.

De uitkomsten van deze enquête moeten vanwege de hoge respons en de duidelijke uitkomsten, wat
ons betreft leidend zijn in de beslissing over het toekomstige beleid rondom de winkelsluitingstijden.