SP wil dat provincie gaat meebetalen aan referenda over gemeentelijke herindelingen

18 januari 2014

De Gelderse SP komt met een initiatiefvoorstel om gemeenten financieel te ondersteunen bij het houden van een referendum over gemeentelijke herindelingen. De SP vindt het van belang dat bij bestuurlijke herindelingen de inwoners van betreffende gemeenten het laatste woord krijgen en vindt dat de provincie dat mede mogelijk moet maken door de helft van de kosten op zich te nemen. Het voorstel van de SP wordt binnenkort behandeld in provinciale staten.

Naar verwachting staat Gelderland voor een nieuwe ronde gemeentelijke herindelingen. De eerste discussies hierover zijn al gevoerd in de Liemers en de Achterhoek maar zijn in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in de ijskast gezet. Minister Plasterk dringt op herindelingen aan en had het zelfs al eens over gemeenten met minimaal 100.000 inwoners. Gemeenten krijgen steeds meer taken als gevolg van decentralisaties. En de provincie Gelderland stelde onlangs de commissie de Graaf in om een stresstest te doen van Gelderse gemeenten.

De Statenfractie van de SP vindt het prima dat gekeken wordt naar hoe taken het beste georganiseerd worden, maar is wel van mening dat niet bestuurders en politici maar de bevolking het laatste woord zou moeten hebben. Het gaat hier immers om zaken die het normale mandaat van het gemeentebestuur te buiten gaat. Daarom is de SP warm voorstander van referenda bij gemeentelijke herindelingen. Initiatiefnemer Peter
Lucassen: “Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat herindelingen zowel voordelen als ook grote nadelen kunnen hebben. Zo kunnen de kosten stijgen, kan de afstand tussen burger en overheid toenemen en kan de lokale identiteit verloren gaan. Wat de SP betreft mogen inwoners de afweging maken of de voordelen opwegen tegen de nadelen of niet.”

De Gelderse SP wil dat de kosten voor een referendum niet de doorslag geven in de vraag wel of geen referendum te houden en stelt daarom provinciale staten voor om een geld beschikbaar te stellen voor een bijdrage van vijftig procent in te houden gemeentelijke referenda over herindelingen. Peter Lucassen voegt daaraan toe: “Het is overigens een misverstand dat bij dit soort referenda altijd nee gezegd wordt. Er
zijn voorbeelden waarbij de bevolking overtuigd is van het nut en ook in meerderheid ja zegt.”
Zie ook het rapport dat de Gelderse SP hierover eerder uitbracht ‘In Gelderland beslist u’.

Woensdag 22 januari wordt in de procedurecommissie van provinciale staten besproken op welke wijze en wanneer het initiatiefvoorstel van de SP besproken zal worden. Daarna volgt behandeling in commissie en daarna in de daaropvolgende vergadering van provinciale staten.