SP voor verlaging accijns: "Provincie moet ondernemers steunen "

27 februari 2014

SP voor verlaging accijns: "Provincie moet ondernemers steunen "

De Gelderse SP-fractie vindt dat de provincie Gelderland samen met andere grensprovincies een vuist moet maken tegen de accijnsverhogingen die op 1 januari zijn ingegaan. Het kabinet van VVD en PvdA heeft met steun van D66, ChristenUnie en SGP de accijnzen op onder andere brandstof en drank met 5,5% verhoogd. Veel ondernemers in de grensregio’s zien als gevolg van deze belastingverhoging klanten over de grens verdwijnen en dreigen daardoor over de kop te gaan.

Deze belastingmaatregelen zorgen ervoor dat mensen over de grens hun boodschappen gaan doen en gaan tanken. Daardoor lekken de
belastingopbrengsten letterlijk weg over de grens naar Brussel en Berlijn. SP-Statenlid Alex Mink: “Blijkbaar realiseerden de Haagse coalitiepartners zich niet dat Nederland zeven grensprovincies kent en velen graag omrijden om geld te besparen. Daarom moeten de
grensprovincies de gevolgen van deze ordinaire belastingverhoging voor de grensondernemers duidelijk maken aan Den Haag.”

Het Gelderse CDA heeft dit onderwerp op de agenda van de Provincie gezet. Binnenkort wordt er over gesproken. De SP steunt dit van harte. De SP wil dat regering deze belastingverhoging terugdraait en wil dat de provincie Gelderland opkomt voor de belangen van de grensondernemers, net zoals andere grensprovincies dat ook doen.