De Doetinchemse kiezer wijst de SP aan als winnaar

1 april 2014

De Doetinchemse kiezer wijst de SP aan als winnaar

De Doetinchemse kiezer heeft duidelijk gesproken: het moet vanaf nu anders in Doetinchem. De coalitie van CDA, VVD en PvdA zakte van 66,5% naar 49,8%. Hoewel qua stemmen in de minderheid en ondanks vijf zetels verlies, houden de collegepartijen met 16 van de 31 een krappe meerderheid.

Als winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 vindt de SP dat een combinatie met PvdA, CDA en SP (eventueel aangevuld met een kleine partner) de beste manier is om Doetinchem de komende jaren door de veranderingen op sociaal gebied te loodsen. Als enige van de zittende raadspartijen wist de SP te groeien: van 3 naar 5 zetels. In percentage steeg de SP van 9,2% naar 14,8% van de stemmen. Ongeveer 3500 mensen stemden voor een 100% Sociaal Doetinchem. Andere partijen zoals D66 en CU/SGP stegen een klein beetje. Deze groei vond gelijktijdig plaats met de komst van twee nieuwe partijen. Die partijen maakten een prima start in de Doetinchemse gemeenteraad: PvLM kreeg 6,6% en GBD 7,4%.

Partij

zetels

stemmen

+/- Percentage

PvdA

SP

+5,6

VVD

D66

+1,3

Groenlinks

PvLM

+6,6

GBD

+7,4

SGP-CU

+0,6

Doetinchem kiest sociaal De kiezer heeft laten zien achter het streven van de SP te staan om van Doetinchem de sociaalste gemeente van Nederland te maken. Dat wordt overigens dringen om die plek met andere door de SP bestuurde gemeenten. Op dit moment heeft Heerlen met de SP in de gemeenteraad de eerste positie stevig in handen.

SP wil mee regeren in Doetinchem De SP staat als de grote winnaar ook in Doetinchem te popelen om mee te kunnen doen aan een nieuw college. Het is logisch dat de grootste partij (CDA) samen met de grootste winnaar (SP) de kern van het nieuwe college gaan vormen. Om het doel, een 100% Sociaal Doetinchem, te bereiken ziet de SP de beste mogelijkheden in een samenwerking met de PvdA, maar andere partijen worden zeker niet uitgesloten. De SP heeft in de afgelopen jaren laten zien dat de SP kan regeren. Bovendien, eenmaal aan het roer blijft de SP vrijwel overal in Nederland winst maken. Zo is de SP in Heerlen dit keer van 9 naar 11 zetels gestegen en zo met afstand de grootste partij geworden.

CDA neemt het voortouw Het CDA heeft in Doetinchem als grootste partij het voortouw in de coalitievorming. Hiervoor heeft formateur Peter Drenth een externe informateur gezocht. Dit is de heer Geert Jansen, bekend als voormalig Commissaris van de Koningin in Overijssel. Jansen heeft informatieve gesprekken gevoerd met alle fracties. Hij zal zijn bevindingen op 9 april aan de gemeenteraad rapporteren.