'Help! de keuken staat in brand.'

4 april 2014

'Help! de keuken staat in brand.'

Dat riep een dementerende vrouw op straat tegen voorbijgangers. Het bleek niet te kloppen. De keuken stond niet in brand; het was slechts een kwade herinnering waarmee de oude dame opnieuw geconfronteerd werd. Ik hoorde dit verhaal onlangs op straat. De vrouw woont nog alleen omdat ze geen plek meer krijgt in een verzorgingshuis. Haar verhaal grijpt me bij de keel. Zo’n rijk land en toch zitten mensen gedwongen thuis terwijl ze juist de geborgenheid van een verzorgingshuis nodig hebben.

Het kabinet van PvdA en VVD wil juist aan die geborgenheid een einde maken. 800 van de 1300 verzorgingshuizen worden gesloten. Ouderen worden gedwongen langer thuis te blijven – terwijl ook op de thuiszorg enorm bezuinigd wordt. Kamers in verzorgingshuizen komen leeg te staan omdat ouderen niet meer toegelaten worden. Bewoners die achterblijven moeten gedwongen verhuizen van hun halflege huis naar een ander verzorgingshuis. Soms zelfs naar een ander dorp of andere stad in de omgeving.

Zo gaan wij toch niet met onze ouderen om?

De SP wil dat ouderen keuzevrijheid houden. Op je oude dag moet je thuis kunnen wonen mét goede thuiszorg óf de mogelijkheid houden om te kiezen voor de geborgenheid van een verzorgingshuis. Ik wil u vragen om met mij een vuist te maken tegen de gedwongen verhuizingen en afbraak van de ouderenzorg. Onze ouderen verdienen beter!

Ondersteun hier onze actie en stuur een mailtje naar zorg@sp.nl als u de ansichtkaarten wilt bestellen om in verzorgingshuizen handtekeningen op te halen.

Emile Roemer