SP Doetinchem bij grote Europese vakbondsdemonstratie

6 april 2014

SP Doetinchem bij grote Europese vakbondsdemonstratie

De SP uit Doetinchem was vandaag aanwezig op de Europese vakbondsdemonstratie tegen de Europese bezuinigingspolitiek. Vanuit Nederland waren er zo’n 2000 demonstranten waaronder veel schoonmakers, de demonstratie trok waarschijnlijk zo'n vijftigduizend demonstranten uit heel Europa. Ben Jansen (Foldercoördinator) was namens onze afdeling in Brussel aanwezig.

Ben Jansen één van de 50.000 betogers in Brussel

Hoewel de SP een deel van de eisen van de vakbeweging, zoals gelijk loon voor gelijk werk en scherpe controle op uitbuiting en schijnconstructies steunt is de SP ook kritisch op de Europese vakbeweging. De Jong: ‘De Europese investeringsagenda waar de vakbeweging om vraagt is vooral meer rondpompen van geld. Ik had dan ook liever gezien dat de vakbeweging zich had gekeerd tegen het economisch bestuur als zodanig, en tegen het begrotingsfetisjisme in het bijzonder. Nu laten grote delen van de Europese vakbond zich makkelijk afschepen.’

SP-Europarlementariër Dennis de Jong en Peter Mertens (midden), leider van de Belgische PvdA spraken de demonstratie halverwege de route vanaf een podium toe.