Begroting 2016: ‘College toont ware gezicht. Dat moet echt anders!’

3 november 2015

Begroting 2016: ‘College toont ware gezicht. Dat moet echt anders!’

Foto: SP

Op 5 november aanstaande gaat de Doetinchemse gemeenteraad in debat over de politieke keuzes voor 2016. Gebeurde er de eerste twee jaar na de verkiezingen nog relatief weinig, met de Begroting 2016 laat het college zijn ware gezicht zien. Er wordt flink bezuinigd. Op de huishoudelijke hulp, op het sporten en de muzieklessen voor kinderen die in armoede leven, op de vrijwilligersvergoeding voor mensen met een uitkering, op de bijzondere bijstand.

Wordt er ook geinvesteerd? Ja, er wordt jaarlijks één miljoen vrijgemaakt voor de binnenstad en er is geld gezocht voor verkeersmaatregelen. En daar blijft het bij. Er is niets mis met deze investeringen, maar wél als ze ten koste gaan van inwoners van onze gemeente die toch al in een kwetsbare positie zitten. Bezuinigen op mensen en investeren in stenen, dat is niet onze keuze. Bovendien kosten de plannen van het college ons ook nog de helft van ons spaargeld de komende vier jaar. Voor ons is de maat vol, tijd om te laten zien dat er een alternatief is.

Tegenover de “kille, stenen” begroting van het college stellen wij een Alternatieve Begroting waar in de eerste plaats wordt gekozen voor ménsen. En waar ook de noodzakelijke investeringen in onze stad worden gedaan. Wij bezuinigen niet op het Armoedebeleid omdat iedereen in Doetinchem, ook inwoners met een krappe beurs, moeten blijven meedoen. We maken extra geld vrij om mensen weer aan het werk te krijgen en willen de regels rond de bijstand vereenvoudigen. We maken geld vrij om het schoolzwemmen in Doetinchem weer terug te brengen. Om de stoepen en straten beter toegankelijk te maken voor ouderen en gehandicapten. En we maken extra geld vrij voor de huishoudelijke hulp, omdat dat nodig is. We investeren in sociale woningbouw om de wachtlijsten korter te maken en tegelijkertijd vluchtelingen te kunnen opvangen. En net als het college investeren we ook in de binnenstad. We vinden alleen dat ondernemers en marktpartijen daar ook hun aandeel in moeten nemen.

Dat dit betaalbaar is en zelfs minder geld kost dan wat het college voorstelt, laten wij zien in onze Alternatieve Begroting donderdag. Wij zien uit naar het debat en hopen op bredere steun voor onze ideeën.

Wil je nu al meer weten, klik dan hier onder op de bijlage Alternatieve Begroting en/of op Amendement Koepel Alternatieve Begroting 2016.

Hans Boerwinkel, Fractievoorzitter SP Doetinchem

Steven Kroon, Fractievoorzitter PvdA Doetinchem