Periodieke aandacht voor integriteit.

25 februari 2010

Periodieke aandacht voor integriteit.

Lijsttrekker Harrie Bosman heeft ons SP standpunt over de integriteitproblemen van gemeente Doetinchem scherp verwoord. Na het inspreken kreeg Harrie wonderlijk genoeg geen vragen van de gemeenteraadsleden. "Wie zwijgt stemt toe"? Alleen de burgermeester van Doetinchem nam het woord. Toch vond een aantal gemeenteraadsleden het nodig op het moment dat Harrie al lang weer op de publieke tribune zat, hun mening over de bijdrage van de SP te geven. Daarmee verdienen het CDA en de PvdA wat ons betreft niet de schoonheidsprijs.

Tijdens de commissie vergadering bestuurlijke zaken en financien op 25 februari 2010 werd het opnieuw duidelijk. De grote partijen in Doetinchem en dan vooral de PvdA en het CDA zitten nogal in de maag met het feit dat wij al SP hun zo scherp aanspreken op het onderwerp van de integriteit in Doetinchem. Natuurlijk spelen deze zaken, in dit specifieke geval, 10 jaar geleden. Maar ook toen waren de regels duidelijk. Giften boven de 50 gulden waren niet toegestaan. De Tebecai-vloedgolf kan nog wel eens een aantal andere oude wrakken bloot gaan geven.

Stel je voor je krijgt 10 jaar oude bewakingsbeelden onder ogen van een man die een mars pikt. Hoe groot is dan de kans dat deze man, op het moment van dat deze beelden zijn gemaakt, voor de eerste keer iets pikt? Hoe groot is de kans dat deze man in de 10 jaar daarop volgend, niet hetzelfde heeft gedaan? Iedereen kan voor zich zelf een inschatting maken. Hoe groot is de kans dat er meer integriteitsproblemen uit het verleden naar boven zullen komen.De SP roept iedereen op, met klachten over de integriteit in de gemeente Doetinchem, die aan ons te blijven sturen doetinchem@sp.nl

We snappen wel dat dhr. Boland van de PvdA en dhr.Laan van het CDA zich geraakt voelden door de toespraak van Harrie Bosman. De beide partijen worden geconfronteerd met een vervelende erfenis uit het verleden. Als het aan de SP ligt nemen deze partijen volledig afstand van alle leden die in het verleden giften, boven de op dat moment geldende toelaatbare hoogte, hebben aangenomen. Wij willen dat deze personen alles tot op de laatste cent terugbetalen en met een serieuze rente. De geloofwaardigheid van de politiek in Doetinchem zal na 3 maart opnieuw op de proef gesteld worden. Komen er raadsleden met een Tebecai-verleden terug in de gemeenteraad van Doetinchem?

Toespraak Harrie Bosman

SP EIST TERUGBETALING TEBECAIBONUSSEN

"Exorbitant hoog" noemt burgermeester Herman Kaiser in de Gelderlander van vrijdag 19 februari de bonus die gemeenteambtenaar Andre Tenten heeft ontvangen van de Stichting Tebecai. De Tebeca-soap waar al eerder Wim Stoel (PvdA), Koos Kuiper (CDA) en Dirk Kuipers (Groen Links) struikelden als gevolg van hun niet gemelde bonussen van 35000 gulden. Wat is het toch met bestuurders die zitting mogen nemen in organisaties om namens de gemeenschap toezicht te houden, mee gaan graaien uit de welgevulde bonusruif? Alle normen en waarden die een bestuurder in de publieke sector geacht wordt te hebben, verdampen acuut als er geld in het spel komt.

Over integriteit gesproken. Je hebt een goede baan als ambtenaar. De gemeente "leent" jou voor een dag per week uit aan Tebecai. De gemeente betaalt vervolgens jouw salaris gewoon door. Maar Tebecai betaalt voor die 4 dagen per maand nog een 1375 gulden. Dat is dubbel. En als klap op de vuurpijl krijg je nog 187.500 gulden mee. Jammer voor de heer Tenten dat de belastingdienst daar vervolgens nog een deel van opeiste. Hij laat in de krant weten dat die 1375 gulden bruto was. Ja, sneu is dat toch!

Harrie Bosman tijdens de door de SP georganisieerde thema-avond over de zorg.

De SP vindt het uitbetalen van bonussen bij verkoop van gemeentelijke bedrijven onaanvaardbaar omdat het gemeenschapsgeld betreft. Wij pleiten er dan ook voor dat de ontvangen bonussen worden terugbetaald. Met rente! Dat moeten ook degenen met een uitkering die hun bijverdienste niet hebben gemeld. Dus waarom meten met twee maten? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Helaas is dit niet de enige affaire in Doetinchem. Je zou het bijna vergeten, maar er is ook nog de affaire van de verdwenen dossiers. En o ja, ook nog een e-mail affaire. Door al deze affaires verliezen de inwoners van Doetinchem het vertrouwen in de lokale politiek.Geruchtmakende zaken heeft de integriteit onherstelbare schade toegebracht. Alle middelen moeten worden aangewend om de onderste steen boven water te krijgen en schoon schip te maken.

Een gemeentelijke enquete, waarbij mensen onder ede kunnen worden gehoord kan een van die middelen zijn.