1 oktober te vroeg om strippenkaart in Gelderland af te schaffen

29 april 2010

1 oktober te vroeg om strippenkaart in Gelderland af te schaffen

De Gelderse Statenfractie van de SP vind de de door de provincie beoogde datum van 1 oktober om in Gelderland de strippenkaart af te schaffen veel te vroeg. Op dit moment gaat er nog steeds van alles mis met de ov-chipkaart, tarieven die met de chipkaart veel hoger zijn dan met de strippenkaart en niet werkende apparatuur maken dat de ov-chip nog lang geen volwaardig alternatief is voor de strippenkaart

De Gelderse SP waarschuwt al langer voor de problemen met de ov-chipkaart en heeft het het meldpunt ovchipkaart geopend voor klachten van reizigers. Alex Mink: "We krijgen meldingen van ritprijzen die meer dan zijn verdubbelt. Ook is de zogenaamde kortingsregeling een regeling van niks. Hij is nu nog gratis maar straks moeten mensen die een beetje betaalbaar willen reizen eerst een persoonlijke kaart aanschaffen voor 7,50 en vervolgens nog 7,50 betalen om in de daluren 20% korting te krijgen. En dan staat er nog niet eens tegoed op de chipkaart. Met zulke kostbare en omslachtige procedures jaar je mensen gewoon de bus uit." "De provincie Gelderland doet er verstandig aan om net al de Stadsregio Arnhem-Nijmegen eerst eens rustig de problemen op te lossen," aldus Mink.

De SP in Doetinchem voert om 11.00 actie tegen de invoering van de "huidige" chipkaart en de afschaffing van de strippenkaart op 1 Oktober 2010

Een aantal klachten:
- 1 Ik heb beslist uitgechecked en 'groen licht' gekregen. Toch wordt de hele rit afgeschreven omdat ik niet zou hebben uitgechecked. Dit komt vaker voor bij mij en mij partner op deze lijn van Veolia. Ik heb de indruk dat de kaartlezers in de bus niet altijd goed werken.

- 2 lijn 5 het kasteel was met strip 1.01 euro is met chip kaart 2.23 euro dat is ruim 121 % verhoging

- 3 Ik reis met Veolia van voorthuizen naar hoevelaken Dit zijn 4 strippen = 2 Euro (45 strippenkaart) Met de ov chip betaal ik 2.41 euro per rit Dit is ca 20% duurder 5 dagen per week = 10 x 2? 20 Euro per week, 48 weken = 960 euro per jaar 5 dagen ov chip per week =10 x 2.41? 24.10 per week, 48 weken = 1156,8 euro per jaar Is dus 196,8 euro per jaar duurder Zo wordt het ov niet aantrekkelijker. Ook vindt ik het een slechte zaak dat je op OV chipkaart je gegevens pas na een week kunt bekijken en je zelf je restand terug moet vragen als je vergeet of niet uit kunt checken.

- 4 Naast het feit dat met de ovkaart de tarieven voor ons niet meer te betalen zijn hebben wij als bijstands gezin uberhaupt geen geld om voor iedereen een ovkaart te kopen aangezien je verplicht bent per kaart minimaal 20 euro te storten en dat saldo er ook op te houden...dat houd voor mij bij de eerste aanschaf al 3 X 27,50 in. dat is een kapitaal en dan zijn we nog niet eens op reis geweest. wij zijn afhankelijk van het openbaar vervoer maar als de kaart eenmaal overal verplicht is zullen wij gewoon nergens meer heen kunnen, en volgt een nog grotere sociale eenzaamheid dan die er al is...de trein is al amper te betalen nu maar straks helemaal niet meer...een dagje markt is voor ons al moeilijkder geworden toen het stadskaartje 1,50 werd maar straks 2,50 pp betalen voor het stukje zevenhuizen-stad dat is toch pure luxe aan het worden...en hoe moet dat met gezinnen met meer dan 2 kinderen???