Harry Bosman zit op de Rode Buurtbank Overstegen

1 mei 2010

Harry Bosman zit op de Rode Buurtbank Overstegen

De SP in Doetinchem is een politieke partij met 3 bevlogen gemeenteraadsleden. Harry Bosman heeft zijn sporen verdiend met zijn SP-werk op straat. De meeste raadsleden hebben zich op dit moment opgesloten in een vleugel van het gemeentehuis. Even binnenlopen is er niet bij. Harry Bosman zat vandaag gewoon op straat.Je kon hem vragen stellen over de politieke situatie in de gemeente Doetinchem. Maar ook over de landelijke SP standpunten ging Harry het gesprek met de wijkbewoners aan.

In het winkelcentrum in Overstegen bij de C1000 en de Aldi zat Harry duidelijk herkenbaar vanaf 11.00 tot 14.00 op de Rode Buurtbank. De klachten van mensen gingen o.a. over de verkeersveiligheid in Overstegen. De wijk is nog steeds een 50 km zone. Er waren verder vragen over de WMO, de voedselbank en PGB's. Harry nam 10 minuten de tijd voor iedereen met een specifiek probleem.

Tijdens het spreekuur van Harry ging de rest van de SP ers de wijk in. We hebben vooraf in Overstegen 500 folders verspreid. Hier kunt u de folder downloaden. De uitslag van de buurten in de buurt enquete volgt binnen enkele dagen op deze website! De Buurtbewoners waar vragen zijn gesteld krijgen een folder met conclusies thuisbezorgd.

Wat uitslagen: We hebben een gesprek gehad met 47 bewoners in Overstegen. Zaterdagochtend is bij uitstek het moment om de boodschappen te doen en er op uit te gaan. Daarom was lang niet iedereen thuis. Gemiddeld wonen de ondervraagde bewoners 23 jaar in Overstegen. Ze geven voor het wonen in de wijk een cijfer 7,65. De veiligheid in de wijk waarderen ze met 6,95 en de leefbaarheid met een 7,3.

Het onderhoud van de woningen is voor meerdere inwoners een doorn in het oog. 25% van de ondervraagden vindt het onderhoud van haar of zijn woning ver onder de maat. 13% zegt redelijk. 62% van de bewoners vindt het onderhoud goed. Het merendeel van de ondervraagden woont in een huurhuis. Een enkeling heeft het huis gekocht van Site.

Harry Bosman in gesprek.

Er zijn plannen voor nieuwbouw in de wijk. Verder staat de wijk op de nominatie heringericht te worden. 70% vindt dat prima, 18 % vindt het maar niks al die veranderingen in de buurt 12 % twijfelt. Bij het beoordelen van de antwoorden valt op dat, hoewel de meeste buurtbewoners redelijk positief zijn over de buurt, ze toch vinden dat de wijk moet worden aangepakt. Ze zien dat als een oplossing van hun problemen die ze op dit moment ervaren in de buurt. Ze hopen dat een herinrichting verbeteringen zal geven op het gebied van veiligheid en woongenot.

Er moet groot onderhoud aan de woningen worden gedaan, zonder huizen te slopen. Een herinrichting mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van de woningen in de wijk. Het moet dus geen extreme herinrichting worden met alle hinder en overlast van dien zoals in Oosseld. Site moet een grote mate van betrokkenheid tonen maar moet zo zuinig mogelijk met het geld omgaan, Alles moet in overleg met de buurtbewoners. De staat van de door Site verhuurde woningen vraagt om aandacht. De klachten gaan over schilderwerk, rotte kozijnen, dubbelglas boven (waarom ik niet en mijn buurman wel?), warmte in de huizen vooral in de zomer, de uniformiteit van de wijk. Misschien kunnen sommige woningen een extra woonlaag krijgen. Een enkeling vindt de woning gehorig.

Het is van het grootste belang dat tijdens de voorbereidingen het verkeer en de parkeervoorzieningen mee worden genomen in de plannen. Bijna de helft van de mensen in de wijk klaagt over de snelheid in de wijk! De buurt wil dat er 30 km gereden gaat worden in de wijk. Parkeren wordt door meer dan een kwart van de mensen als probleem omschreven. Een probleem met grote gevolgen voor veiligheid van de kinderen, fietsers en ouderen. De angst dat tijdens of na een herinrichting van de wijk het verkeer in de wijk zal toenemen leeft bij een flink aantal mensen. dat geldt ook voor de verwachte toename van verkeer dat door of langs de wijk gaat rijden bij het realiseren van de Oostelijke Rondweg. Bij calamiteiten verwachten enkele mensen een probleem bij het aanrijden van de hulpdiensten

In de wijk mag het groen best iets beter bijgehouden worden. De Speeltuinen voor jonge kinderen maar ook voor oudere kinderen kunnen wel een (groene) facelift gebruiken. Hierover wordt door meerdere gezinnen geklaagd. Een voetbalveldje voor de oudere jeugd is gewenst. Een snackbar ontbreekt net als een goede toegang vanuit de wijk naar het winkelcentrum voor mensen met een beperking. Ook van de bewoners in de wijk mag verwacht worden dat ze actief bezig zijn met het leefbaar houden van de wijk. Er wordt meerdere malen aangegeven dat de onderlinge sociale contacten minder worden, zeker als het nieuwe jongere bewoners betreft. Dat de tuinen steeds minder worden onderhouden.