Domushuis in de wacht

19 september 2010

Domushuis in de wacht

De spanningen in Wehl zijn in de afgelopen weken steeds verder opgelopen. De SP staat op het standpunt dat de communicatie naar de bewoners gebrekkig is geweest. Dat er ruim onvoldoende is gekeken of het Huis Lamsweerde wel een goede plek is voor een Domushuis. Daardoor is het draagvlak voor een Domushuis bij de Wehlenaren verdwenen.

Voor er op welke manier dan ook verder wordt gegaan met de ontwikkelingen rond het Domushuis moet er voldoende draagvlak worden verworven binnen de Wehlse gemeenschap.

Marja Lukassen (SP) gaf aan zelf een motie te willen indienen maar bundelde de krachten met de andere oppositiepartijen en steunde de Motie van Groen Links met dezelfde strekking. Marja Lukassen verwoordde vol vuur hoe ze baalde van het gebrek aan communicatie met de dorpsinwoners. Door de gekozen werkwijze van het College is de hele Wehlse gemeenschap op zijn kop komen te staan. Voorstanders van de komst van een Domushuis hebben heel veel moed nodig om zich in het openbaar uit te kunnen spreken.

Ieder mens heeft recht op voldoende zorg daarover zijn alle partijen het helemaal eens. Het feit dat er een Domushuis nodig is, is juist een voorbeeld van het ontbreken van voldoende zorg in onze maatschappij. Als er 1 partij die van het falen van een goede gezondheidszorg een kernpunt heeft gemaakt is het de SP. Toch zinspeelden de PvdA en het CDA, in het heetst van de strijd, op het feit dat de SP zich niet bekommert om deze groep mensen.

Daarom een extra toelichting op ons standpunt.

- De SP vindt dat iedereen recht heeft op maximale zorg.
- We maken ons sterk voor de groep mensen die gebruik maakt van de Domusfaciliteiten.
- Ook binnen de oude gemeentegrenzen van Wehl moeten deze mensen gehuisvest kunnen worden. Dat geldt ook voor de rest van de gemeente Doetinchem.
- Voor het aanwijzen van een plek moet er een analyse worden gemaakt of de aangewezen plek geschikt is.
- Er moet ruim van te voren gecommuniceerd worden met de omwonenden.
- Eventuele aanpassingen in locatie, aantal cliënten, veiligheidsvoorwaarden etc moet nog mogelijk zijn.