Trendnota: Veel minder geld, meer taken en meer mensen die in de problemen gaan komen.

19 november 2010

Zoals het er nu naar uitziet krijgen Henk en Ingrid het moeilijk. Zeker als je nog chronisch ziek bent of in de bijstand zit. Alles wordt duurder, de toeslagen minder en de eigen bijdragen gaan omhoog. In de trendnota wordt gesproken over een terugtrekkende overheid en meer eigen verantwoordelijkheid voor de inwoners. Den Haag legt de rekening neer bij kwetsbare groepen en laat de uitvoering van hun asociale beleid over aan de lokale overheid.

Bijdrage SP zoals voorgedragen in de raadsvergadering door Harry Bosman.

"Geen fractie, zonder actie" Harry Bosman in actie tijdens het Tebecaidrama.

Voorzitter,

De SP is in ieder geval blij dat het college een toekomstvisie heeft ontwikkeld. Of je het er nu mee eens bent of niet. Er is een visie neergelegd in de trendnota. En vanuit die trendnota worden de aanstaande bezuinigingen geregisseerd. Het is daarom een gemiste kans dat hier de financiële onderbouwing niet meegeleverd is.
Het zal de meeste van jullie niet verbazen dat de SP visie niet geheel deelt.

Natuurlijk zijn wij voor minder bureaucratie, minder regels en het beter benutten van elkaars mogelijkheden om tot betere samenwerking tussen inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven en verenigingen en gemeente te komen. Wie kan daar nu tegen zijn. Maar waar regels verdwijnen huilen de wolven. Terughoudendheid is hierbij geboden.

Zoals het er nu naar uitziet krijgen Henk en Ingrid het erg moeilijk. Zeker als je nog chronisch ziek bent of in de bijstand zit. De zorgverzekering wordt duurder, de zorgtoeslag minder en de eigen bijdrage gaat omhoog. In de trendnota wordt gesproken over een terugtrekkende overheid en meer eigen verantwoordelijkheid voor de inwoners. Den Haag legt de rekening neer bij kwetsbare groepen in de samenleving en laat de uitvoering van hun asociale beleid over aan de lokale overheid.

Veel minder geld, meer taken en meer mensen die in de problemen gaan komen.

De Trendnota staat vol van voorzetten maar niemand weet wie en hoe deze voorzetten moeten worden ingekopt. Het is een theoretisch verhaal, met allerlei leuke wetenschappelijke kreten maar weinig concreet.

Bijvoorbeeld: Wat zijn de criteria voor gerichte solidariteit? Hoe slecht of hoe diep moet iemand in de problemen zitten om hulp van te krijgen?

Tot slot nog een tip voor de schrijver van dit epistel. Hou het simpel, zonder Jip en Janneke taal te gebruiken.

Website Armoede Werkt Niet