Wie is er voor de komst van Megastallen naar de Achterhoek?

17 februari 2011

Wie is er voor de komst van Megastallen naar de Achterhoek?

Op 16 februari werd een petitie aan de commissaris van de Koningin, Clemens Cornielje, overhandigd. De bewoners rond het landgoed Landfort luiden de noodklok. De handtekeningenactie had niet de gewenste uitwerking.

Onze locale en provinciale SP heeft meegestreden tegen de komst van de Megastallen. Alleen de SP, Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Groep van Bergen (samen 11 van de 53 zetels) stemden tegen. Meer informatie

De andere grote partijen waren niet met argumenten over te halen. Niet door de Achterhoekse acties. Niet met de vele onderzoeken over de kwalijke gevolgen van de intensieve veehouderij. Dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders tegen de komst van Megastallen lijkt de meeste grote partijen niets te schelen. Wat blijft er over van de Achterhoek? Gaan we onze "veefabrieken" als toeristische trekpleisters promoten?

De "Groene" motor wordt gezien als het Achterhoekse wapen tegen de leegloop en economische achteruitgang van onze Regio.

De Regio Achterhoek komt op voor belangen van zo wel de economie, natuur en de recreatieve mogelijkheden van de Achterhoek. Kan dat wel samen gaan? Dat was de vraag aan Jan Bart Wilschut van de Regio Achterhoek: Hoe kijkt de Regio Achterhoek aan tegen de komst van Megastallen in de Achterhoek?

dhr. Wildschut gaf aan te kiezen voor de natuur omdat daar de kracht van de Achterhoek ligt. Duurzaamheid van onze industrie, dat is belangrijk. Trots vertelde hij over Achterhoekse Zonnepanelen en Biogas. De Achterhoek moet een mooie plek blijven om te wonen, te recreëren en naar toe te verhuizen.

Zo vertelde hij in een kort gesprek met Peter de Vos (6) onze Doetinchemse kandidaat voor de Provinciale Staten.

Website de Gelderlander Petitie Megestallen