DAT GAAT NAAR DEN BOSCH TOE, WANT… ARMOEDE WERKT NIET!

12 december 2011

DAT GAAT NAAR DEN BOSCH TOE, WANT… ARMOEDE WERKT NIET!

Met een bus vol naar Den Bosch toe….. maar Zoete Lieve Gerritje hebben we niet gezien. En we waren echt niet alleen. Ruim 6.500 mensen waren aanwezig in de Brabanthallen in Den Bosch voor de grote manifestatie tegen de WSW-plannen van de regering. Duizenden en duizenden handschoenen met hand-tekeningen van de SP-actie “Armoede werkt niet” waren over de hekken en in de hal opgehangen als stil protest tegen de WSW-plannen van de regering. Maar binnen was het zeker niet stil!

De manifestatie werd gepresenteerd door Carry omlijst door verschillende artiesten en een aantal interviews van Jan Marijnissen. De kreten “Actie!, actie!, actie!” en “Armoede werkt niet!” werden steeds herhaald. Sprekers waren Agnes Jongerius, Job Cohen, Paul de Krom en natuurlijk als sluitstuk Emile Roemer. De aanwezige actievoerders, waaronder heel veel SP-ers, gaven erg duidelijk hun voorkeur. De presentaties van Agnes, Jon en Emile waren natuurlijk gericht tegen de kabinetsplannen en ter ondersteuning van deze groep slachtoffers van het bezuinigingsbeleid van deze rechtse regering. “Snoeien om te groeien” is een mooi begrip. Maar, als je dat met $-tekens in de ogen en zonder verstand en doet gaat de boom ter ziele en hier onze samenleving.

Zoete Lieve Gerritje was er niet, maar wel staats-secretaris De Krom en die was niet zoet en niet lief. Hij kwam met allerlei redenaties over werkgelegenheid voor mensen met een beperking, die in de praktijk allang zijn achterhaald, maar door dit kabinet als stimulerings-maatregel worden gepresenteerd. Hij kreeg het zwaar te verduren en ondanks, dat presentatrice Carry een aantal keren vroeg om De Krom zijn krompraterij te laten voltooien, was hij moeilijk te verstaan en waren zijn drogredenen toch al niet te volgen. Leuzen als “De Krom lult dom” en “Henk Kamp is een ramp” werden gescandeerd.

Jan van Muilekom en Emile Roemer

Het slotakkoord van Emile Roemer werd met veel meer enthousiasme begroet. Hij sprak duidelijk zijn afkeer uit van dit kabinetsbeleid. Een geslaagde manifestatie, waar veel actievoerders met voldoening op terugkijken. Op de terugreis waren er al geluiden van “Als dit niet voldoende is, moeten we er nog maar eens voor gaan, maar dan naar Den Haag en met nog veel meer mensen”.