15.000 mensen in actie voor de sociale werkplaatsen

22 maart 2012

15.000 mensen in actie voor de sociale werkplaatsen

<Op het Malieveld in Den Haag verzamelden donderdagmiddag zo'n 15.000 mensen om te demonstreren tegen de Wet Werken naar Vermogen. Ook Emile Roemer was aanwezig en hij sprak in felle bewoordingen: 'Deze wet moet nú van tafel. Ik zit dertig jaar in de politiek en dit is werkelijk het meest asociale plan dat ik ooit ben tegengekomen.'

De afdeling Doetinchem was o.a. door Hans Spronk vertegenwoordigd bij de actie, op het Maliveld in Den Haag, voor behoud van werk bij de sociale werkplaatsen. Daar waren 15.000 WSW'ers samengekomen om tot in het Catshuis te laten horen dat zij de sociale werkplaatsen niet af laten breken door dit kabinet. 15.000 WSW'ers op het Malieveld

Hans Spronk reed mee met de SP Oude IJsselstreek. Hans zit in een rolstoel, dus vandaar dat ze met de auto reden. In een normale bus kan Hans niet mee en de het aantal taxikilometers dat hij per jaar binnen de Wmo mag rijden is teruggebracht tot 350 kilometer. Daar kom je niet eens mee naar Den Haag en terug. Voordeel van de situatie van Hans is dat hij met zijn gehandicapten-pas, naast het Maliveld mag parkeren. De Achterhoekse SP-ers rolden dus zo het terrein op waar de SP soepkar snel was gevonden. Is ook niet te missen, zo'n felrode kar.

Hans SpronkPenningmeester Hans Spronk in actie op het malieveld

Het programma was reeds in volle gang. CNV voorzitter Jaap Smits had het woord. Imposant waren de vragen die SW'ers aan de aanwezige politici stelden. Roemer en, eerlijk is eerlijk, Samsom kregen de handen op elkaar met hun uitspraak dat zij de sociale werkplaatsen niet in de steek laten. Vooral de uitspraak van PVV-er Léon de Jong dat de PVV in gaat stemmen met het schrappen van 70.000 werkplaatsen in de Wsw hakte er in. Op het veld stonden ongetwijfeld veel mensen die PVV hebben gestemd en die nu horen dat deze partij hun werkplek de das om doet. Zo toont de partij van Wilders weer eens haar ware gezicht.

Rond twee uur was de manifestatie afgelopen. Tijd om twee uur in de auto terug te rijden naar de Achterhoek. Actievoeren in Den Haag is mooi, maar 5 uur in de auto voor 2 uurtjes actie wel een beetje veel van het goede. De volgende keer moeten we maar weer samenkomen op het weiland in Ulft of voor het Amphion in Doetinchem.