Belofte maakt schuld! Geen syntusboemel maar dubbelspoor.

4 april 2012

Belofte maakt schuld! Geen syntusboemel maar dubbelspoor.

Tijdens de Gemeenteraad van 4 april 2012 werd gesproken over het bestemmingsplan buitengebied. Robert Ooms (SP) was kritisch in zijn betoog. In Doetinchem kunnen de Megastallen nog steeds groeien. De Gelderse verkiezingsbeloften (van PvdA, CDA, VVD en D66), die een eind zouden maken aan de Syntusboemel dreigen te worden verbroken. De Oostelijke Rondweg blijft een doorn in het oog van de SP in Doetinchem. Hier onder het betoog van Robert Ooms in de gemeenteraad.

Voor ons ligt vanavond uitgangspunten bestemmingsplan buitengebied, op zich een aardig stuk waarmee de SP zich redelijk kan vinden, toch wil ik het vanavond over 3 punten hebben.

Ten eerste vindt de SP het zorgelijk en niet wenselijk dat de mogelijkheid van uitbereiding op megastallen mogelijk blijft, ook al is het voor maar ongeveer 6 bedrijven van toepassing. De risico’s en nadelen voor mens en dier zijn bij megastallen gewoon te groot, nog afgezien van de lelijkheid van megastallen in het mooie coulisselandschap.

Actie Dubbelspoor

Ten tweede vindt de SP het jammer dat de motie over dubbelspoor,om begrijpelijke redenen, niet gehandhaafd blijft in het voorstel. De SP legt de schuld hiervan volledig bij het SLAPPE bestuur van de gedeputeerde, die waarschijnlijk nooit haar schone en comfortabele dienstauto heeft verruild voor een ritje met de Syntus-boemel richting de Achterhoek. Meer lef en daadkracht van die kant en wij hadden op korte termijn met de aanleg van dubbelspoor kunnen beginnen. Wat de SP van de betrokken wethouder jammer vindt, is dat hij niet of te weinig in de media geageerd heeft tegen dit besluit. Het is gewoon schandalig hoe het provinciebestuur met dit punt omgaat, in het KAN gebied kan alles en het lijntje de Achterhoek bungelt er als een pijnlijke, lastige blindedarm bij. De SP roept de andere partijen dan ook op om hun partijgenoten van de provincie erop te wijzen dat dit in de verkiezingen beloofd is.

Tot slot, in het mooie grote gele boek wordt er veel gesproken over het belang van het buitengebied, voor bijvoorbeeld het toerisme… en er wordt ook veel gesproken over het feit dat in het verleden veel verloren is gegaan bijvoorbeeld qua cultuurhistorie, maar ook dat het historisch landschappelijk erfgoed van groot belang is en zo gaat het maar door. De SP onderschrijft dit van harte en hoopt dan ook dat het niet alleen bij woorden blijft. Sterker nog: vanavond kunnen wij, in dit kader, één van de grootste vergissingen van de laatste jaren rechtzetten. Namelijk de bestemming van een benzinestation aan de Oostelijke Randweg op de plek waar verschillende erfgoederen samenkomen. Tot deze bestemming zou je niet besluiten wanneer je de uitgangspunten van vanavond hanteert. Misschien staan er nu wel raadsleden op om er op te wijzen dat het besluit hierover al eerder genomen is; dat klopt; maar besluiten kun je ook terugdraaien en in dit geval is dat heel goed mogelijk aangezien er nog niets is en ook nog niet aan derden vergeven is. Sterker, het zou gek zijn wanneer we dit besluit nu niet terugdraaien. Dit raadsvoorstel zal namelijk aangenomen worden en met hiermee kun je maar één conclusie trekken, namelijk: géén benzinestation aan de eventuele toekomstige (als het aan de SP ligt niet) aan te leggen ORW.