Doetinchem maakt zich zorgen over ontslagen bij Sensire.

24 juni 2013

Doetinchem maakt zich zorgen over ontslagen bij Sensire.

Sensire
Afgelopen zaterdag 22 juni stonden we weer met onze SP-stand op het Simonsplein. Veel mensen spraken met ons over hun ervaring met de zorg en vooral over de ontslagen bij Sensire.

Cliënten en Thuishulpen zijn boos. Boos vanwege de ontslagen en de veranderingen. De huidige ontslagronde is niet de eerste. Anderhalf jaar geleden zijn al 250 medewerkers ontslagen en een aantal daarvan heeft ook nu nog geen werk. Op de zorg voor de cliënten werd toen beknibbeld door het aantal uren per week te verminderen. Een teleurgestelde client: „Er was juist zo’n fijne hulp.”

Ouderen zijn bang dat alle hulp langzaam afgebroken wordt en dat ze het uiteindelijk zelf maar moeten uitzoeken. Ze vinden dat de gemeente de zorg beter moet regelen. Ze willen beter geïnformeerd worden. „Ouderen en mensen met psychische problemen worden in de steek gelaten.”

Actie Simonsplein Zorg-SensireSP in actie op het Somonsplein

En er zijn meer mensen boos. „Mantelzorg en werken is niet goed te combineren en we moeten het allebei van de overheid. Als familie kun je wel helpen maar niet de zorg overnemen. De zorgmedewerkers doen hun werk juist goed. Waarom moet dat veranderen en minder worden?” Dat horen we veel: door de zorg te verminderen wordt de druk op de mantelzorgers steeds groter en dat gaat onherroepelijk tot overbelasting en problemen leiden.

De oplossing? „De hoge salarissen aanpakken!” En: „het geld niet aan allerlei geldverslindende projecten uitgeven maar aan mensen, aan zorg voor mensen”. De gemeenten moeten de contracten met een jaar verlengen zodat er rust is in de zorg. Sensire hoeft dan niemand te ontslaan en kan rustig bekeken worden hoe de zorg wel geregeld moet worden als per 1-1-2015 de bezuinigingen ingaan.

Actie Sensire gemeentehuis HengeloActies medewerkers Sensire in Hengelo (Gld)