Ontslagen bij Sensire onterecht

4 juni 2013

Ontslagen bij Sensire onterecht

Bijeenkomst AbvaKabo FNV ontslaggolf bij Sensire Op 3 juni 2013 heeft de Abvakabo FNV een openbare bijeenkomst georganiseerd voor alle medewerkers van Sensire. Tijdens de bijeenkomst in zaal de Kruisberg in Doetinchem was de stemming overduidelijk. De thuishulpen van Sensire hebben het Sociaal Plan, dat akkoord gaat met het ontslag van alle 1100 Sensire thuiszorgmedewerkers, unaniem verworpen.

De Abvakabo had in eerste instantie haar leden geadviseerd in te stemmen met het Sociaal Plan en daarmee hun ontslag te accepteren. De SP afdelingen uit Doetinchem, Montferland, Oude IJsselstreek en Zevenaar waren daarom massaal aanwezig tijdens de vakbondsbijeenkomst om de medewerkers in de thuiszorg aan te sporen niet akkoord te gaan met het massaontslag.

Peter de Vos tijdens actie SensireGelders Statenlid Peter de Vos in gesprek met een van de Sensire medewerkers

De avond nam een verrassende wending. De afgelopen week heeft de Abvakabo FNV op landelijk niveau gekozen voor een andere koers. Onder invloed van meerdere groeperingen in de samenleving is er een ommekeer ontstaan binnen de Abvakabo. Onze SP kreet 'Beter geen Sociaal Plan dan een slecht Sociaal Plan!' werd door het landelijk bondsbureau overgenomen.

De ABVAKABO FNV met o.a. Lilian Marijnissen stelde dat het door sociale partners en kabinet gesloten sociaal akkoord ervoor zorgt de dat bezuinigingen in de thuiszorg pas in 2015 aan de orde zijn. De actie van Sensire om al in 2013 mensen te ontslaan is onterecht, onnodig en leidt tot een dramatische verslechtering voor zowel ontvangers als verleners van de zorg.

Annemiek Kamphuis in overleg Lilian Marijnissen Annemiek Kamphuis en Lilian Marijnissen in overleg over het aanbod van Sensire

De SP was als enige politieke partij aanwezig tijdens de bijeenkomst. De aanwezige Achterhoekse SP afdelingen kregen een luid applaus van de massaal opgekomen thuishulpen. Annemiek Kamphuis (die namens de SP afdelingen in de Achterhoek de acties coördineert): `We blijven zolang dat nodig is de thuiszorgmedewerkers steunen met hun actie'. Samen met de AbvaKabo FNV zal de SP de druk op gemeenten en landelijke overheid blijven opvoeren. Ieders hulp is daarbij welkom.
De eerste komende actie vind plaats op zaterdag 8 juni in het Oosterpark in Amsterdam. De Abvakabo FNV organiseert het vervoer naar Amsterdam op www.abvakabofnv.nl.