Geen verdere verruiming aantal koopzondagen

8 november 2013

Geen verdere verruiming aantal koopzondagen

Op 7 november is de wens van heel veel, vooral  kleine, Doetinchemse ondernemers in vervulling gegaan. Dankzij een uitgebreid onderzoek is er geen verruiming gekomen van het aantal koopzondagen. De meerderheid van van de gemeenteraad gaf zijn steun aan het amendement van SP, SGP/CU, CDA en GroenLinks.

Hans Boerwinkel Lijstrekker GV 2014: Ik wil iedereen die aan de enquête heeft meegewerkt hartelijk bedanken. Dankzij het onderzoek dat we samen met SGP/Christenunie hebben uitgevoerd is er geen verruiming gekomen van het aantal koopzondagen. Dit was de wens van veel kleine
ondernemers, waar we er heel veel van hebben in de gemeente Doetinchem.

Binnen de SP gebruiken we de slogan "Zonder onderzoek geen recht van spreken". SP en SGP-ChristenUnie hebben met een uitgebreide enquête goed inzichtelijk gemaakt wat de winkeliers in Doetinchem werkelijk willen. Samen met de SGP/CU, CDA en GroenLinks hebben we het amendement ingediend en een meerderheid van stemmen gekregen. We zijn bijzonder blij met het behaalde resultaat!

De SP is voor beperking van het aantal koopzondagen tot 12 per jaar. In gebieden die van zichzelf een toeristische aantrekkingskracht hebben kunnen extra koopzondagen worden toegestaan. De SP wil het aantal koopzondagen beperkt houden omdat het voor werknemers en kleine zelfstandigen belangrijk is dat er een gezamenlijke dag is waarop de winkels in meerderheid gesloten zijn. Extra koopzondagen bevoordelen het grootwinkelbedrijf ten opzichte van de kleine middenstanders.