Manifestatie "Koopkracht en echte banen" succes

30 november 2013

Manifestatie "Koopkracht en echte banen" succes

Meer dan 10.000 actievoerders vormden een lang lint door de Utrechtse binnenstad. Op zaterdag 30 november waren SP-ers uit heel Nederland naar de Utrechtse Jaarbeurs gekomen voor de aftrap van de campagne "Koopkracht en Echte Banen". De manifestatie georganiseerd door de AbvakaboFNV was daarmee een groot succes.

FNV-voorzitter Ton Heerts: “Dit is een veelbelovende start. Het is heel inspirerend om zoveel actieve leden te ontmoeten die er met elkaar iets van willen maken en met elkaar bespreken hoe ze hun eisen voor koopkracht en echte banen kracht gaan bijzetten.”

Lijsttrekker Hans Boerwinkel: "Op de manifestatie stonden opnieuw de SP-leden zij aan zij met duizenden vakbondsleden. De metaalwerkers, thuiszorgers,  schoonmakers, leerkrachten en mensen uit sociale werkplaatsen trakteerden Lodewijk Assscher van de PvdA op een gigantisch fluitconcert. Hij moet stoppen met zijn gladde praatjes en echt opkomen voor de gewone mensen zoals jij en ik!"

De boodschap die Ton Heerts meegaf aan vicepremier Lodewijk Asscher, namens het kabinet aanwezig, was duidelijk: Stop met die enorme bezuinigingen die ervoor zorgen dat mensen hun baan kwijt raken en steeds minder koopkracht hebben. Stop met het plan om mensen in de bijstand werk aan te bieden, dat voorheen betaald werd. Investeer in mensen, zodat ze weer vertrouwen krijgen. Dan durven ze weer te besteden, en komt de economie weer op gang.

Ook had Ton Heerts een stevige boodschap aan werkgevers. “We moeten een einde maken aan de doorgeslagen flexibilisering. We gaan flink inzetten op echte banen, zodat mensen meer koopkracht en daarmee meer zekerheid en vertrouwen krijgen."