Stop de aanval op de minima

3 december 2013

Stop de aanval op de minima

We kunnen allemaal te maken krijgen met  armoede. Wat een paar jaar geleden voor velen een ver van mijn bed show leek is inmiddels voor 656.000 huishoudens realiteit geworden. Armoede... niets ontziende armoede, eindjes aan elkaar knopen die niet aan elkaar te knopen zijn, altijd aan het einde van je inkomen een stukje maand over. Bij de voedselbank aan moeten kloppen omdat je onvoldoende geld overhoudt na je vaste lasten om de hele maand eten van te kopen.

Het beleid van deze VVD en PvdA regering bevat diverse maatregelen waardoor deze groep het nog veel moeilijker krijgt. Daarnaast heeft het beleid van bezuinigen tot gevolg dat de economie nog steeds verder krimpt (al wordt met cijfergegoochel soms anders beweerd). Nog steeds sluiten bedrijven noodgedwongen hun deuren of ontslaan personeel. Met als gevolg steeds meer mensen die uiteindelijk met armoede te maken
krijgen. Overigens zijn dat niet alleen de mensen die van de bijstand rond moeten komen. Steeds meer mensen met een middeninkomen raken hun baan kwijt en kunnen de hypotheek niet meer betalen.

De SP wil dat we lokaal zorgen dat deze mensen niet verder in het nauw komen en dat ze (weer) volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving.

We moeten als gemeente uiterlijk binnen 4 weken aan kunnen geven of iemand in aanmerking komt voor een uitkering. Duurt het incidenteel toch langer dan moet de gemeente ze actief wijzen op de mogelijkheid van een
voorschot.

Ook willen we dat de gemeente mensen actief wijst op bijvoorbeeld de mogelijkheden van kwijtschelding, bijzondere bijstand en het recht op minimavoorzieningen.

Mensen met een uitkering moeten met respect behandeld worden en niet als onwillige fraudeurs!