Opinie: Sportvoeding of zwemles?

29 januari 2014

Opinie: Sportvoeding of zwemles?

SP-Statenlid en voormalig wielrenner Peter de Vos vraag zich soms hoofdschuddend af waar de provincie het geld voor sport aan besteed. De provincie komt met een plan 4 miljoen te investeren in voeding voor topsporters. De SP ziet liever dat het geld wordt besteed aan zwemlessen voor het toenemende aantal kinderen dat niet kan zwemmen.

Peter de Vos: “Er is door het provionciebestuur een nieuw plan bedacht. Er wordt voorgesteld om miljoenen te gaan investeren in de voeding voor Topsporters. Het lijkt wel of er nog niet voldoende bekend is over voeding van topsporters. En of onze trainers, artsen en begeleiders (vaak bijzonder goed opgeleid) niet capabel zijn hun pupillen een fatsoenlijk voedingsadvies te geven.

Daarom gaan we als het aan het provinciebestuur ligt miljoenen investeren om door innovatie in voeding de Gelderse (top)sporters helpen. En dat in een tijd dat door SP-Kamerlid Nine Kooiman opheldering van de minister wordt gevraagd over het bericht dat steeds meer kinderen niet kunnen zwemmen. Meerdere organisaties luidden de noodklok over het bericht dat kinderen steeds vaker geen zwemdiploma’s hebben.”

SP Tweede Kamerlid Nine Kooiman: ‘Zwemmen hoort bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Het is bijzonder triest dat juist hierop bezuinigd wordt.’ Uit berichtgeving blijkt dat afgelopen jaar veel kinderen zijn verdronken. Jaarlijks belanden bijna 290 kinderen in het ziekenhuis omdat zij niet boven water wisten te blijven.”

In plaats van Gelderse kinderen structureel te leren zwemmen en in aanraking te laten komen met een gezonde breedtesport als het zwemmen kiest GS voor het volgende:

- `De subsidie wordt verstrekt aan het project Eat2Move dat de kennis en faciliteiten bundelt van acht organisaties op het gebied van voeding, sport en topsport in Gelderland. Hierdoor ontstaat een uniek internationaal topcentrum.`

De Vos: “Zelfs als je, zwaar tegen mijn zin in, miljoenen wilt investeren om de Gelderse Topsporters beter laten presteren lijkt de keuze voor de voeding van sporters niet niet de hoogste prioriteit.”

Zie ook: