Hans Boerwinkel prima op dreef voor "thuispubliek"

26 februari 2014

Hans Boerwinkel prima op dreef voor "thuispubliek"

Op maandag 24 februari werd in Schouwburg Amphion een Ondernemers Lijsttrekkersdebat gehouden. Dat was voor de Doetinchemse ondernemers de gelegenheid om in contact te komen met de plaatselijke politici die de komende jaren mede het politieke beleid in onze gemeente gaan bepalen. De avond werd georganiseerd door IG&D Bedrijvig Doetinchem en de Ondernemers Vereniging Doetinchem.

Onze lijsttrekker Hans Boerwinkel was prima op dreef voor zijn "thuispubliek" de (kleine) ondernemers van Doetinchem. Hij kan zich als geen ander inleven in hun situatie. Zijn antwoorden waren kort en krachtig. De lijsttrekkers van de collegepartijen stelden zich vooral als wethouders op en probeerden met veel woorden recht te praten wat ze de afgelopen periode niet recht hadden kunnen buigen.

Hans Boerwinkel: "De binnenstad is de afgelopen jaren 1 grote bouwput geweest. Wat de ondernemers nodig hebben is rust in de tent. Mensen moeten het weer leuk gaan vinden om naar de binnenstad van Doetinchem te komen. Het zal tijd worden dat de bereikbaarheid beter wordt en de parkeerkosten worden verlaagd."

Na een welkom door dagvoorzitter Erik Hagelstein en de presentatie van de lijsttrekkers werden de verkiezingsprogramma's doorgesproken en afgesloten door een algemeen lijsttrekkersdebat. Vervolgens werden aan de hand van een 4-tal stellingen uit de alledaagse praktijk van de ondernemers de lijsttrekkers in kleine groepjes opgedeeld en gevraagd te reageren. De Muzikale intermezzo's door de 7 mansband ‘De Heren’ werden door de aanwezigen verrassend goed ontvangen. Voor vragen vanuit het publiek bleef weinig tijd over. De voorzitters van de OVD en IG&D sloten de politieke avond af.

De landelijke TV was tijdens de verkiezingsavond aanwezig en ook Hans Boerwinkel kreeg de microfoon van nieuwsuur onder de neus geschoven. Of er niet teveel in geknipt wordt kunnen we zondagavond 2 maart in de nieuwsuur uitzending zien.

Voor ondernemers geldt wat ook al voor alle burgers geldt: de politiek praat over ons maar niet met ons. Praten, praten, praten, maar geen actie. Dat kan en moet beter! Onze aanpak – problemen inventariseren, samen oplossingen bedenken en uitwerken en deze presenteren aan 'de politiek' – werkt ook voor ondernemers. Dat geldt ook voor ons concrete plan om het gebruikersdeel van de OZB te verlagen. Ook introduceerde Hans een andere manier om de reclamebelasting te heffen gekoppeld aan de waarde van het pand . Dat zijn onderdelen van een samenhangend voorstel om de lasten voor ondernemers eerlijker te verdelen, zodat ook hier de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.