Ook de jongeren tellen mee!

25 februari 2014

Ook de jongeren tellen mee!

Op zondag 23 februari werd het jongerendebat gehouden van Soulfood politics in de Uitgeverij te Doetinchem. Bij dit debat waren lijsttrekker Hans Boerwinkel en ons jongste kandidaatsraadslid Naomi Wartenberg aanwezig. Opvallend was hierbij de afwezigheid van de jongeren zelf en de grote opkomst van de achterban van de lokale partijen.

Naomi Wartenberg: ''De jongeren werden bij dit debat voor het grootste deel vergeten. Daar waar de SP zich richtte op het standpunten die voor de jongeren van belang zijn, hamerden de meeste partijen op algemene onderwerpen als grondpolitiek en budgetten.''

Naomi Wartenberg tijdens het jongerendebat

Jongeren zijn de toekomst en zijn dus ook deel van de samenleving. Door de insteek van de meeste partijen in het debat lijkt het of de jongere in Doetinchem niet tot nauwelijks iets te zeggen heeft. Jongeren zullen zich hierdoor niet gehoord voelen en zullen het vertrouwen verliezen in de lokale politiek.

Er zal nu iets gedaan moeten worden aan de jeugdwerkloosheid en dit moet niet uitgesteld worden naar de toekomst. Jongeren willen een baan als ze van hun opleiding afkomen en willen hier niet jaren op wachten, omdat de gemeente niet in ze wil investeren. Er zou hierbij geen onderscheid mogen worden gemaakt tussen de jongeren met een lage opleiding en een hoge opleiding. Beiden zouden een gelijke kans moeten hebben op een vaste baan.

Emile Roemer (8-2-2014) in gesprek met SJOG jongeren

Ook in cultuur moet worden geïnvesteerd, zodat jongeren hun eigen talenten kunnen ontwikkelen. Er zal dus gezorgd moeten worden dat dit betaalbaar en toegankelijk blijft voor alle jongeren.

Daarnaast werden andere belangrijke onderwerpen voor jongeren buiten het debat gehouden. Zo werd niet ingegaan op de woningnood die zich voordoet op de huidige sociale huurwoningmarkt. Er is een schralend tekort aan goedkope huurwoningen voor de jongeren, waardoor jongeren geneigd zijn weg te trekken uit Doetinchem.

Wij als SP willen actief naar de jongeren luisteren en willen met hun in gesprek gaan over de problemen die ze tegenkomen en ze actief laten meedenken over oplossingen.

Als je hart links klopt, kies SP, 100% sociaal. De partij die naar iedereen luistert!