Eerste Keer? Ga voor Safe. Stem SP!

14 maart 2014

Eerste Keer? Ga voor Safe. Stem SP!

Afgelopen vrijdagavond hebben jongeren van de SP afdeling ROOD aan de jonge stappers condooms uitgedeeld onder de leus - Eerste keer? Ga voor Safe. Stem SP! - Na het bezoek van Emile Roemer aan de SJOG begin februari werd nog maar eens onderstreept hoe belangrijk het is dat ook jongeren aanstaande woensdag gaan stemmen. De condoomactie van vrijdag werd ondersteund met een laserprojectie op de Catharinakerk. Na middernacht werd in Café Merleyn nagepraat door de jonge SP leden. Het bewijst nog maar eens dat politiek ook leuk kan zijn.

Hans Boerwinkel in gesprek Doetinchemse Jongeren

Al helpt het uitdelen van condooms niet tegen de krimp, het maakte de tongen los en gaf de jongeren de gelegenheid om te praten over hun zorgen over hun toekomst in de Achterhoek. Vooral gebrek aan woonruimte, aan werk en aan goed openbaar vervoer zorgen ervoor dat jongeren onze stad en streek voorgoed verlaten. Een leerlinge van het Graafschap College zei het zo: "Ik zit op een kamer in Doetinchem en ik wil hier graag blijven wonen. Maar dan moet de verbinding met Arnhem en Nijmegen, waar ik volgend jaar ga studeren, echt beter. Ik ga nu niet graag met het openbaar vervoer."

Doetinchems jongste SP kandidaat Naomi Wartenberg

Op Twitter en Facebook kwamen veel positieve reacties op de actie, ook van andere politieke partijen. Naast lokaal was er onverwacht aandacht uit het buitenland. Tweede Kamerlid Harry van Bommel belde voorafgaand aan de actie met SP lijsttrekker Hans Boerwinkel om de komst van een delegatie uit Irak aan te kondigen. Die kwam, onderbegeleiding van Utrechts Statenlid Younis Lutfula, kijken hoe de SP bij ons in de Achterhoek campagne voert.

Veel jongeren weten nog niet wat ze gaan stemmen, als ze al gaan stemmen. Toch gingen ze graag met onze jeugdleden in gesprek. Voor onze ROOD jongeren was het een prima gelegenheid om te vertellen waar de SP voor staat. En dat je door politiek actief te worden iets kunt veranderen, ook in Doetinchem. De kracht van de SP is juist het activisme. De SP werkt niet alleen vanuit de gemeenteraad, wij organiseren verandering van onderop, vanuit de wijken en de dorpen. En die aanpak loont.