“Gelderland Leest” SP toekomstplan bibliotheken

26 maart 2014

“Gelderland Leest” SP toekomstplan bibliotheken

De SP presenteert vandaag het plan “Gelderland Leest” waarin de partij een minimum norm wil stellen voor bibliotheekvoorzieningen in Gelderland. De SP heeft onderzoek gedaan naar het verdwijnen van bibliotheekvoorzieningen in Gelderland en constateerde dat het aantal bibliotheekvoorzieningen hard achteruit is gegaan.

SP-Statenlid uit Gaanderen en opsteller van het plan Peter de Vos: “Als we zien hoe snel er bibliotheken en bibliobussen zijn verdwenen uit onze provincie
dan kan de provincie niet stil blijven zitten. Het wordt tijd dat de provincie de regie oppakt en gaat bouwen aan een netwerk van bibliotheekvoorzieningen. ”

Met dit plan willen de SP een aanzet geven om ervoor te zorgen dat iedereen in Gelderland een goede bibliotheek in de buurt heeft. Het plan zal besproken worden met experts en politici tijdens het symposium “Gelderland Leest” aanstaande vrijdag 28 maart om 15:00 in het Rozet in Arnhem.

De SP stelt in het plan dat jongeren en ouderen binnen 3 km een bibliotheekvoorziening zou moeten hebben. En dat iedereen zou binnen 6 km een bibliotheek moeten
kunnen bereiken. Daarnaast heeft de SP minimumeisen uitgewerkt waar goeie bibliotheekvoorzieningen aan zou moeten voldoen als het gaat om openingstijden, personeel, collectie en voorzieningen.

De SP gaat het plan nader toelichten tijdens het symposium “Gelderland Leest” aanstaande vrijdag 28 maart om 15:00 in het Rozet in Arnhem. Daar zal gedeputeerde Traag van cultuur het plan in ontvangst nemen zullen experts en politici hun licht laten schijnen over de toekomst van de Gelderse bibliotheken.  Aanmelden voor het symposium kan via gelderland@sp.nl