SP wil besturen met CDA en PvdA

13 april 2014

SP wil besturen met CDA en PvdA

De SP Doetinchem heeft tijdens het eerste formatie gesprek met formateur Peter Drenth (CDA) opnieuw aangegeven dat de SP de meeste kans op een goed sociaal coalitieakkoord verwacht samen met het CDA en de PvdA. Daarmee houdt de SP vast aan de ingezette koers tijdens de campagne en in het gesprek met de informateur. (Zie ook website)

Informateur Jansen adviseerde om eerst de optie te onderzoeken met CDA, VVD, SP en de combinatie SGP-CU en GroenLinks. Wij denken dat dit niet de beste keus is om te komen tot een socialer Doetinchem. Nu de eerste optie onderzoeken, om er vervolgens achter te komen dat we op een aantal punten ver uit elkaar liggen, betekent verlies van tijd en energie.

Er komen grote veranderingen af op Doetinchem. Goed beleid maken kost tijd en we staan al onder grote tijdsdruk. Er komen veel taken van het Rijk en de Provincie op het bordje van de gemeenten te liggen. Wij willen de formatie niet onnodig vertragen. Daarom hebben we besloten deze eerste optie voor dit moment af te wijzen.

Zondagmiddag heeft de PvdA bij monde van fractievoorzitter Steven Kroon in het nieuwscafé aangegeven de 2e optie (CDA, VVD, PvdA + "SGP+CU+GL") ook niet te willen.

Wij verwachten dat formateur Peter Drenth op korte termijn de 3e optie zal onderzoeken; CDA, PvdA en SP eventueel aangevuld met  een andere partij, waarbij we nogmaals willen benadrukken dat de SP geen enkele partij uitsluit. Wij zijn er van overtuigd dat er onder de Doetinchemse bevolking het meeste draagvlak is voor deze variant.