actie werknemers van wedeo voor goede cao

14 april 2015

actie werknemers van wedeo voor goede cao

Foto: SP

De werknemers van Wedeo hebben maandag 13 april samen met de FNV actie gevoerd voor een nieuwe goede CAO. Ze vroegen de wethouders van de gemeenten Oude IJsselstreek, Montferland en Doetinchem om een petitie te ondertekenen om bij de VNG een goede CAO af te dwingen.

De wethouders wilden de petitie echter niet tekenen, omdat de VNG volgens hen niet gaat over de hoogte van het loon.

Foto: SP

Peter de Vos, SP Statenlid en Hans Boerwinkel, SP fractievoorzitter in Doetinchem, steunden de werknemers in hun actie.

Het is van groot belang dat er een nieuwe goede CAO komt. Met de nieuwe participatiewet zijn er onzekere tijden gekomen voor de huidige SW’ers en zeker ook voor de nieuwe werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. De belangrijkste eisen van de actievoerders zijn behoud van passend werk en een fatsoenlijke loonsverhoging. Dat is echt niet teveel gevraagd! Maar de budgetten uit Den Haag zijn te laag en worden steeds lager.

Wethouder Langeveld

Hans Boerwinkel heeft wethouder Langeveld gevraagd om niet alleen een brief vanuit het bestuur van Wedeo naar Den Haag te sturen, maar ook een brief vanuit de gemeente naar de VNG. De VNG is tenslotte een machtsfactor van belang en kan als vertegenwoordiger van de gemeenten zware druk uitoefenen op Den Haag om extra geld uit te trekken, zodat een fatsoenlijke CAO mogelijk is.