SP Doetinchem solidair met vertraagde treinreizigers.

9 december 2010

SP Doetinchem solidair met vertraagde treinreizigers.

Reizen met het openbaar vervoer is een principiële of noodzakelijke keuze. Voor dag en dauw op omdat je plicht roept. Dikke sneeuwvlokken vallen en op de achtergrond wordt omgeroepen dat de vertragingen tot 3 uur gaan duren. Dit is de zoveelste keer dat je te laat komt. De SP stond samen met de vertraagde treinreizigers op het treinstation van Doetinchem.

Na de geslaagde acties in Zevenaar en Duiven was het de beurt aan Doetinchem. Hier geen overvolle treinen die de reizigers op het station achterlaten. Wel heel veel klachten. Vertragingen op de lijn Winterswijk-Arnhem zijn aan de orde van de dag. Als de trein komt blijkt dat Syntus in de ochtendspits kiest om met een enkel treinstel te gaan rijden. Dat is vragen om problemen. In Zevenaar zit die trein natuurlijk vol.

Mautrits Gemmink (OIJS) tijdens een sneeuwbui op het station van Doetinchem.

Samen met de vertraagde reizigers stonden onze SP leden in de sneeuw. Dat gaf mooie winterse plaatjes. De verkleumde vingers van de reizigers werden snel opgewarmd. Bijna iedereen ondertekende de actiekaarten voor een dubbele spoorverbinding tussen Arnhem en Winterswijk. De tien actievoerder in Doetinchem konden op veel bijval rekenen van reizigers.

Een van de reizigers hield ons op de hoogte van zijn reisverloop:

U voert actie voor een dubbel spoor om problemen op te lossen.

Daarvoor heb ik omstreeks 08.30 u een kaart ondertekend op station de Huet. Het is nu 09.15 u. Schrik niet .....

Ik sta ondertussen in een overvolle stilstaande trein op station Zevenaar. We horen niets. Er zijn 3 treinen uit Arnhem gekomen.

Oh ja ..... Gisterenavond duurde mijn treinreis 1,5 uur.

We kunnen natuurlijk blijven praten over de vergrijzing, over dalende huizenprijzen, de steeds langere files in de ochtendspits tussen Didam en Arnhem . Praten heeft weinig zin, de meeste politieke partijen zijn het er over eens. De spoorlijn tussen Winterswijk en Arnhem moet geheel of gedeeltelijk worden verdubbeld. De SP in de Achterhoek wil zelfs een groot bedrag uit de Provinciale budget bestemmen voor de ontsluiting van onze regio.

Achterhoekers laat van je horen. Ga samen met de SP de straat op.

Website Laat de Achterhoek Sporen