Speech Harry Bosman "Kaderstelling ombuigingen"

24 februari 2011

Speech Harry Bosman "Kaderstelling ombuigingen"

In Doetinchem volgen de PvdA, CDA en VVD de landelijke lijn. Veel bezuinigen maar onvoldoende op de geldverslindende prestige projecten. De "gereserveerde "miljoenen voor de Oostelijke Rondweg worden gehaald uit de zakken van de mensen die het toch al zo zwaar hebben.

Met een lachend gezicht en veel wollig taalgebruik praten de heren en dame de "Doetinchemmers met de kleinste beurs" naar de rand van de afgrond. Harry Bosman wond er geen doekjes om. De SP zal zich daar tot het uiterste tegen verzetten! 24 februari hield Harry daarom de volgende toespraak tijdens de gemeenteraad vergadering.

Harry in gesprek op de "rode buurtbank"

Voorzitter,

Uitgangspunt is dat er de komende jaren in totaal 15 miljoen moet worden bezuinigd. Om nauwkeurig aan te geven op welke taken wordt bezuinigd en hoeveel dat nu concreet oplevert moeten wij als raad over gedetailleerde gegevens beschikken. De SP vindt dat er wel heel voorzichtig en omzichtig te werk is gegaan. De nu voorliggende stukken bevatten wel enkele bedragen, maar bijlange na niet concreet genoeg, om een gewogen oordeel te vellen. Omdat de cijfers nog steeds niet bekend zijn en wij dus eigenlijk nog steeds niets weten zal de SP fractie geen gedetailleerde uiteenzetting over de kaderstelling geven.

U zult de SP aan uw zijde vinden wanneer het gaat om de sociale paragraaf. De SP accepteert geen besparingen op het armoedebeleid. Bezuinigingen mogen niet ten koste gaan van de zwakkeren. Zij die tegen hun wil en buiten hun schuld op achterstand zijn gekomen mogen niet de dupe worden van de bezuinigingen. De SP vindt ook dat de gemeente deelname aan culturele en educatieve en sportieve activiteiten financieel moet blijven ondersteunen. De SP is dan ook tegen de afschaffing van de deelnamesubsidies zoals bijv. de €30.- op jeugdleden van sportvereniging. Zeker voor zaalsportverenigingen is dit de doodsteek. Mensen met een smalle beurs moeten mee kunnen blijven doen in onze gemeente.

Tijdens de acties voor fatsoenlijk werkende OV chipcard

Kreten als deregulering, eigen verantwoordelijkheid, preventie en proactief klinken prachtig maar is natuurlijk niet concreet. Het is maar afwachten hoe de samenleving dit oppikt. Wat zijn de instrumenten van de gemeente als goede bedoelingen stranden in eigen belang en desinteresse? Wat betreft de handhavingteams, prachtig idee, maar wat zijn hun bevoegdheden. Kunnen deze handhavingteams alleen maar met het vingertje zwaaien en “foei dat mag niet” zeggen of kunnen zij ook sancties opleggen? Wij pleiten dan ook voor een ijkmoment om deze maatregelen te evalueren. Om een aantrekkelijke stad te blijven moet er ook geïnvesteerd worden in jongeren dmv. van wonen en werk. In onze visie moet Doetinchem investeren in Zzp’ers. Zzp’ers zijn de economische motor van de toekomst.

Veel is al gezegd en geschreven over de zgn. slimme verbindingen. De SP vindt het een goede zaak om samenwerking tussen verschillende organisaties in o.a. cultuur en welzijn te stimuleren en zelfs soms af te dwingen. Wij wachten het overleg met het Loco met interesse af. Door betere samenwerking kan overlap worden weggewerkt en kostenvoordelen worden behaald.

Actie "Grote schoonmaak" in het Gemeentehuis

De SP maakt zich zorgen over de druk op de mantelzorgers. Door een nog grotere eigen verantwoordelijkheid, meer onderlinge hulp, de inwoners meer taken te geven en meer eigen inzet te verwachten wordt de druk op mantelzorgers wel erg groot. Er zijn al schrijnende gevallen bekend van kinderen die voor hun zieke moeder moeten zorgen. Dit is voor ons onacceptabel. Kinderen moeten kind kunnen zijn en mogen niet voor opdraaien voor een sanerende overheid.

De investeringsagenda kan op, het zal u niet verbazen, op de ORW na onze goedkeuring dragen. Zoals op pagina 2 heel treffend geschreven staat; ik citeer ”het mag duidelijk zijn dat er een relatie ligt met de investeringsagenda en het ombuigingsproces. Naarmate immers minder geld naar investeringen gaat hoeft er minder bezuinigd worden”. Je kunt er donder op zeggen dat het fonds bovenwijks, waaruit de ORW gefinancierd moet worden, door de bouwcrisis behoorlijk leeg zal zijn

Harry Bosman tijdens "buurten in de buurt" in Overstegen

Hierdoor moet er extra bezuinigd worden. Dit is volgens de SP onverantwoord. In een tijd waarin iedereen de broekriem moet aanhalen, de voedselbank steeds meer cliënten krijgt,er volgens Trouw in hun editie van 15 december 1 op de 10 kinderen in armoede opgroeit, waar het minimum loon verlaagd wordt, mensen in de Wajong , WSW en WWB, de kwetsbare mensen, nog meer in hun bestaanszekerheid worden getroffen, in een tijd waar men weer meer zorgpremie betaalt voor minder zorg. In zulke tijden moet de lokale overheid kiezen voor hun inwoners. Geldverslinderende projecten zoals de ORW zijn in deze tijd niet te verantwoorden. Eerst de zorg voor de inwoners dat heeft de hoogste prioriteit MET NADRUK OP ZORG.

Onze insteek is; Investeer in de mensen en organisaties van onze gemeente in plaats van asfalt.