Betoog Harry Bosman Begroting 2012

10 november 2011

Betoog Harry Bosman Begroting 2012

Harry Bosman heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering van 10 november een betoog gehouden over de punten in de begroting. De SP kan zich in grote lijnen vinden in deze begroting, maar zou graag toch nog een paar punten aangepast zien. Hieronder de tekst van zijn betoog.

Vandaag debatteren wij over onze gemeentelijke begroting.

Omdat in een groot deel van de wereld de gevolgen van de financiële crisis steeds meer om zich heen grijpen, en niet alleen In Griekenland of Italië maar ook in Nederland en zelfs in Doetinchem gaan steeds meer mensen de ogen open voor de gevolgen die het neoliberalisme en het kapitalisme met zich mee brengt. De wereldwijde occupy beweging is daar een goed voorbeeld van. Mensen met zeer verschillende achtergronden qua werk, inkomen of sociale positie protesteren wereldwijd, al weken lang, ieder met hun eigen motivatie. Eén ding is wel duidelijk, het moet anders, het moet socialer, transparanter, democratischer en duurzamer. Dat roept de SP al jaren.

De mensen zijn moe van de wereld zoals hij is.
De enorme tweedeling tussen rijk en arm is niet meer uit te leggen en men pikt het niet meer. De politiek wordt niet meer vertrouwd, een minderheidskabinet bestuurt ons land, de klassiek partijen raken hun kiezers kwijt, geloven niet meer in de oplossingen die hun leiders, als die er al zijn, voor ogen hebben. De onvoorstelbare gevolgen van het doorgeslagen kapitalisme zijn voor ons allemaal zichtbaar en voelbaar. Een vertrouwenscrisis bij de burgers, schuldencrisis, bankencrisis, wie het nog kan volgen mag het zeggen. Wat zijn de gevolgen voor Nederland, voor hoeveel miljard gaan wij de boot in? Blijft de Euro überhaupt wel bestaan? Vragen die wij nu nog niet kunnen beantwoorden maar wel aangeven hoe onzeker deze tijd is.

Dat brengt ons uiteindelijk ook bij de vraag “wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn voor onze gemeentefinanciën?” Het Rijk bezuinigt en van het Rijk krijgen wij meer taken op ons bordje maar amper geld om die taken uit te voeren. “Zoek het maar uit” dat is de boodschap uit Den Haag.

Tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota zijn we gezamenlijk gekomen tot een aantal bezuinigingen voor de komende jaren. In de nu voorliggende begroting 2012 zijn de bezuinigingen verwerkt en is ook de fasering tot 2015 aangegeven. De SP spreekt zijn waardering uit naar alle medewerkers die aan deze begroting een bijdrage hebben geleverd.

De SP kan zich vinden in de grote lijn van de begroting, maar dat wil niet zeggen dat we het met alles eens zijn.
Op enkele punten willen we graag aanpassingen:

Het sociale domein:
Zojuist had ik het over de tweedeling en de bezuinigingen van de Rijksoverheid.
Het is inmiddels wel duidelijk wie in elk geval de rekening gaat betalen. Dat zijn de kwetsbare groepen uit onze samenleving, de chronisch zieken, de mensen met een beperking en mensen met een minimum inkomen. Om huishoudens met een minimum inkomen tegemoet te komen heeft de SP samen met de PvdA en Groen Links een motie gemaakt die verruiming van de kwijtscheldingsnorm voor gemeentelijke belastingen mogelijk maakt. Door een minimale lastenverhoging van iets meer dan 1 euro per maand kunnen 650 huishoudens en 150 kleine ondernemers, die van een minimum moeten rondkomen financieel ontlast worden.

De SP wil graag van wethouder van Dijk de toezegging dat de 249000 euro die minder op de WMO bezuinigd hoeft te worden, ook daadwerkelijk gereserveerd wordt voor tegenvallers in het sociale domein. Dus niet voor tegenvallers in het kader van bijv. de ORW. En nu wij het toch over de ORW hebben; Mijn fractiegenoot dhr. Ooms heeft geen gelegenheid voorbij laten gaan om ons standpunt betreffende de ORW naar voren te brengen. Inhoudelijk zullen wij hier vandaag niets meer over zeggen. Wij hebben een motie voorbereid betreffende de betaalbaarheid ten aanzien van de aanleg en onderhoud van de ORW. Dit in het licht van de onzekere financiële toekomst die de huidige financiële crisis met zich meebrengt.

MFA.
Onze fractie maakt zich ernstige zorgen over het MFA. Is er wel plaats voor alle doelgroepen? Dus ook voor de jongeren van de straat, die door jongerenwerkers met veel moeite van de straat worden gehaald. Is er voldoende professionaliteit beschikbaar om die jongeren voldoende handvatten te bieden voor het vervolgtraject? Of worden uit kosten overwegingen stagiaires in plaats van beroepskrachten ingezet? In onze overtuiging levert goede preventie uiteindelijk meer op dan simpelweg bezuinigen op een budget. Ook het overleg met de jongerenraad over de invulling van het MFA verdient geen schoonheidsprijs.

Grondbeleid.
De eerste stappen hebben wij gezet om uit de misère van de grondexploitaties te komen, alleen moeten wij scherp blijven op ontwikkelingen die rechtstreeks of zijdelings met dit onderwerp te maken hebben. Fouten uit het verleden moeten wij niet meer maken, fouten die voornamelijk gedreven werden door dollartekens in de ogen. Voorzichtigheid is geboden, de SP wordt dan ook een beetje zenuwachtig van het zinnetje op pagina 97 van boek 2 laatste alinea: “Deze herijking van het grondbeleid sluit nieuwe locatieontwikkelingen niet uit.” Dit betekent toch niet grote nieuwe bouwprojecten op nieuwe nog niet bekende locaties?
Verder betekent in het ijskast zetten van projecten, het bouwen van minder woningen en het niet verder ontwikkelen van nieuwe industrieterreinen ook dat er minder mobiliteit zal zijn dan tot nu toe verwacht

Toeristenbelasting.
Dat de wethouder antwoordt aan de ondernemers dat er binnen de gemeenteraad geen bezwaren zijn tegen invoering van de toeristenbelasting is wel kort door de bocht. Het klopt dat er tijdens de behandeling van de voorjaarsnota weinig tot niets over genoemd is, maar dat neemt niet weg dat er geen mening over is. Wanneer je goed naar het punt kijkt, blijkt dat er weinig over te vinden is. Alleen dát het ingevoerd gaat worden, maar niet over de consequenties: hoe wordt de belasting geïnd, wat zijn de kosten van die inning, wat het betekent voor de ondernemers, leidt de belastingheffing tot een afname van toeristen?

Omdat er eigenlijk niets over bekend is en niet na te gaan is wat het uiteindelijk op gaat leveren dient de SP een motie in om de toeristenbelasting uit de begroting te halen en op hold te zetten totdat bekend is wat het werkelijk oplevert en totdat op een constructieve manier met ondernemers gesproken is en zij hun mening hebben kunnen geven.

Duurzaamheid en milieu.
In het voorwoord van de begroting wordt gesproken over duurzaam en duurzaamheid.
Ook in het economisch actieplan worden deze termen gebruikt, maar de SP mist concrete maatregelen, zoals verminderen van CO2 uitstoot, bevorderen van het gebruik van fiets en OV, terugdringen van autogebruik, stimuleren van gebruik van duurzame, groene energie.

Tot slot Natuur.
De SP verbaast zich er over dat, net als in de voorjaarsnota, nu wederom zo weinig inkt gebruikt is om het stuk over Milieu, duurzaamheid en afval te schrijven, het woordje duurzaamheid komt nog wel voor in het stuk maar dan wel totaal betekeningloos en zonder inhoud.
Wat ook opvalt in de begroting is het punt over de gebiedsmakelaar op bladzijde 34 van boek 1. Voor 2012 staat er -3500 euro en voor 2013 + 3500 euro, per saldo nul euro gebiedsmakelaar. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota is er een verzamelamendement aangenomen waarin staat: € 3.500 beschikbaar te stellen als bijdrage voor de gebiedsmakelaar voor de ecologische verbindingszone Veluwe-Montferland. Vraag aan de wethouder: hoe kan het nu op nul staan.

De SP maakt zich grote zorgen over de toekomst. Blijft de gemeente Doetinchem in staat, om ook in de aankomende jaren een begroting te presenteren waarin iedereen mee kan blijven doen? Dat zal in ieder geval de inzet van deze fractie zijn.