Hans Boerwinkel helpt in thuiszorg tijdens de week van Zorg & Welzijn.

10 maart 2014

Hans Boerwinkel helpt in thuiszorg tijdens de week van Zorg & Welzijn.

Maandagmorgen 10 maart iets voor 9 uur stond ik voor Schavenweide om een ochtend mee te lopen met de thuiszorg. Volgens afspraak ga ik met Josje Boot van TSN mee naar mevrouw Bosman. Josje maakt iedere maandag het appartement van mevrouw Bosman schoon. Deze ochtend ga ik ook voor mevrouw Bosman aan de slag, maar belangrijker nog, praten en luisteren om te horen hoe het er nu aan toe gaat in de thuiszorg.

Bij binnenkomst vraagt Josje direct hoe het met mevrouw Bosman gaat. Geen plichtmatig vraagje maar oprechte belangstelling. Direct is duidelijk dat een huishoudelijke hulp veel meer is dan iemand die zorgt dat het netjes in huis is. De signalerende functie is minstens zo belangrijk. Dat is dan ook een van de belangrijkste redenen dat er niet zoveel op de thuiszorg bezuinigd moet worden.

Josje was voorheen werkzaam bij Sensire en is vanwege de deal die is gesloten tussen de vakbond en TSN bij TSN terecht gekomen. Helaas werkt Josje nog niet de helft van het aantal uren dat ze bij Sensire werkte. Dit komt omdat ze bij Sensire op dat moment een nuluren contract had. Het vreemde is dat ze al anderhalf jaar een nuluren contract heeft en niet een contract voor het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste 3 maanden.

Tussendoor vertelt Josje ook over andere ervaringen. Zo komt ze ook bij een gezin waar veel meer problemen zijn. Ze ziet dat er verschillende organisaties over de vloer komen, maar dat het er op lijkt dat er niemand is die alles overziet, waardoor de samenhang zoek is. Er wordt op deze manier vaak veel tijd en energie gestoken zonder dat het gewenste resultaat bereikt wordt.

Dat we de zorg nu vanuit de gemeente gaan organiseren is goed. Agnes Kant van de SP heeft al jaren geleden het rapport “De buurt is de schaal van de toekomst” geschreven. Daarin staan de plannen van de SP om onder andere de zorg dichtbij de mensen te organiseren. Je zou dus kunnen zeggen dat het mooi is dat andere partijen dit plan nu omarmt hebben. Er is echter één groot verschil. De SP verwacht dat je na verloop van tijd (enkele jaren) flinke besparingen kunt realiseren door minder bureaucratie, grote dure kantoren en managers. De VVD en PvdA willen die forse besparing nu al doorvoeren. Het gevolg is dat er niet op de bureaucratie maar op de zorg wordt bezuinigd. Op de verkeerde dingen dus! Hierdoor betalen de harde werkers in de thuiszorg en de cliënten de rekening. En dat kan en mag niet de bedoeling zijn.

Deze maandag hebben het beeld wat ik had van de thuiszorg versterkt. Harde werkers met heel veel hart voor hun cliënt en hun werk! We gaan samen door met de strijd voor goede zorg en echte banen met een goed loon!