Formateur Drenth kiest tegen verhoudingen in voor rechtse coalitie

29 april 2014

Formateur Drenth kiest tegen verhoudingen in voor rechtse coalitie

De SP is vanaf dag één heel helder geweest over wat in Doetinchem nodig is om de komende jaren een sociaal beleid neer te zetten. Het is niet zo maar iets, wat er op ons af komt: een enorm pakket aan taken op het gebied van zorg en werk met daarbij grote kortingen.

De SP heeft voor de verkiezingen steeds gezegd dat daar 2 dingen voor nodig zijn:

1. Een zo groot mogelijke SP na de verkiezingen
  2. Een zo links mogelijk college.

De kiezers waren het met ons eens en de SP zit met 5 zetels in de raad. Tot zover geen probleem.

Maar toen kwam de informateur met een lijstje van verrassende combinaties. Pas op de derde plaats kwam er een optie (CDA, PvdA, SP en een 4e partij) waarin de verhoudingen tussen links en rechts recht zou worden gedaan. Dat was dan ook de optie die de SP, geheel in lijn met eerdere uitspraken, graag onderzocht en verder uitgewerkt wilde hebben. Wat schetst onze verbazing: formateur Drenth wil deze optie zonder opgaaf van redenen, niet onderzoeken.

Waar de SP consequent en duidelijk is geweest wat betreft de mogelijke samenstelling van een nieuw college is formateur Drenth dat in het geheel niet. In alle opties die hij wel wil onderzoeken komt de VVD voor. Waarom dit ´blok´ gevormd wordt is tot op heden niet inhoudelijk onderbouwd en helder geworden. Is juist hier soms sprake van machtspolitiek?

Formateur Drenth stelt nu een college voor van CDA, VVD, D66 en SGP-CU. Dit zou dan aangevuld moeten worden met een linkse partij. De SP heeft daarvoor bedankt en gaat geen rechts beleid aan een meerderheid helpen. Ook de PvdA en Partij voor lokaal Maatwerk hebben gezegd hieraan niet mee te willen werken. Alleen GroenLinks lijkt op inhoud mogelijkheden te zien om de rechtse kantjes van deze coalitie af kunnen halen.

Bijzonder aan de nu voorgestelde coalitie is de deelname van D66. Deze partij werd recent nog door de VVD als “lastiger constructief” bestempeld (De Gelderlander van 12-4-2014). Het CDA zei in datzelfde artikel dat je bij D66 niet wist waar je met een handtekening aan toe was. SGP-CU vindt D66 vaak te hard en cynisch. Niet bepaald kwalificaties die een basis vormen om met vertrouwen samen te werken zou je zeggen.

Of de pogingen van de formateur tot succes zullen leiden is vooralsnog niet duidelijk. Er zijn verschillende alternatieven mogelijk die veel meer recht doen aan de verkiezingsuitslag van 19 maart. De SP zal zich blijven inzetten om tot dat betere alternatief te komen. En wat de SP betreft is dat met zoveel mogelijk linkse partijen. Het CDA heeft te kennen gegeven dit niet te willen.