Informatieronde in het kader van de coalitievorming 2014-2018

10 april 2014

Informatieronde in het kader van de coalitievorming 2014-2018

Verslag van het gesprek met de heer H. Boerwinkel en de heer P. De Vos van de fractie van de SP met de informateur informateur G. Jansen op 29 maart 2014 en een tweede gesprek op 4 april 2014, stadhuis Doetinchem Belangrijke inhoudelijke hoofdpunten voor de SP:

• 3 decentralisaties
  • armoedebeleid

Decentralisaties:

De fundamentele keuze is dat we meer verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neerleggen. Op hoofdlijnen is er, met de Doetinchemse Keuze, overeenstemming in onze raad. Het gaat er om deze zorg dichterbij de mensen te organiseren. En vervolgens een bezuiniging realiseren. SP kiest daarbij voor geleidelijkheid, de kosten voor de baten uit.

De SP acht dus extra budget voor de overgangsfase noodzakelijk. Daarin verschilt SP van andere partijen. Overigens is de SP voor het zorgvuldig omgaan met het budget en daarin is veel te winnen, bv anders herindiceren en hergebruik materialen. De SP is geen
voorstander van het optuigen van regionale bestuursorganen die niet democratisch
gecontroleerd worden.

In het kader van de Participatiewet stelt de SP een
loonkostensubsidie voor bedrijven voor. Voor een beperkte groep dient de beschermde werkvoorziening behouden te blijven. Verdringing op de arbeidsmarkt moet voorkomen worden.

Als het gaat om het sociaal domein dient volgens de SP in de coalitie overeenstemming te zijn over:

•  De invoering en invoeringskosten van de drie decentralisaties. De overgang naar een betere, lokale organisatie van het sociaal domein vergt eerst extra investeringen. Daarbij denkt de SP dat globaal € 5 miljoen nodig zal zijn. Volgens de SP kunnen alleen dan de gestelde doelen (o.a. meer preventie en de juiste zorgbehoefte) bereikt worden en zal dit uiteindelijk tot de gewenste besparingen kunnen leiden.
  • Indicering, m.n. in de jeugdzorg. Voor de SP is het van belang dat hier de professionals aan zet zijn
  • De omgang met medewerkers in de zorg, waarbij voor de SP kwaliteit belangrijk is (professionals aan het bed) en dat er sprake is van goed werkgeverschap (geen alfahulpen)

Armoedebeleid

Het armoedebeleid moet verbeterd worden

De informateur vraagt input op de volgende onderwerpen:

Economie

De SP heeft zorgen over de arbeidsmarkt, aangezien vraag en aanbod niet in evenwicht zijn, ook qua opleidingsniveau. De SP wil graag dat de gemeente zoveel mogelijk gebruik maakt van lokale/regionale bedrijven. De SP kan plannen voor bereikbaarheid, zoals
verbreding Europaweg, steunen, zolang deze investeringen niet ten koste gaan van de
zorg en armoedebeleid, waarbij de SP nu niet ziet waar dat geld vandaan moet komen.

De SP heeft een voorkeur voor het oplossen van lokale verkeersproblemen (bv Gaanderen) dan het inzetten op de grote wegen naar/van Doetinchem.

Centrumpositie van Doetinchem

• SP vindt dat de samenwerking versterkt moet worden, zodat desinvesteringen voorkomen worden en om winst te behalen. Voorwaarden en aandachtspunten voor een stabiele coalitie
  • De SP is graag deelnemer in een coalitie, bij voorkeur een nieuw te vormen coalitie die het sociale gezicht van Doetinchem bewaart. De SP heeft een voorkeurvoor een coalitie van CDA, PvdA en SP, waarbij het CDA twee wethouders kan leveren of waarbij de coalitie wordt aangevuld met een kleine, door het CDA gewenste partij.
  • De SP sluit geen andere partijen uit.