Drie goede redenen om samen met de PvdA op te trekken

4 mei 2014

Drie goede redenen om samen met de PvdA op te trekken

1. De macht van het getal Alleen in de combinatie SP en PvdA kan een college gevormd worden waarin links de helft van de zetels heeft. Kijk je naar de plaats op de lijst van meest sociale gemeenten, dan heeft Doetinchem de eerste plaats gekregen toen de helft van het college links was. Toen dat minder werd, zakten we prompt naar de zesde plek. Maken we ons nu niet samen sterk dan zakken we nog verder. De kiezer heeft de PvdA en SP tot 2e en 3e partij van Doetinchem gemaakt met in totaal een derde van het aantal stemmen.
  2. We kunnen met hen samenwerken Samenwerken met de PvdA kan. Dat hebben we gedaan rond Sensire en bij het bestrijden van bijvoorbeeld schijnconstructies rond en met alfahulpen. En ook in onze lokale verkiezingsprogramma’s zijn er veel overeenkomsten op sociaal gebied. Zoals het niet verplichten van een tegenprestatie voor een uitkering (wat in de praktijk neerkomt op verdringing van betaald werk door werken voor die uitkering) en verbetering van het armoedebeleid.
  3. We laten ons niet tegen elkaar opzetten Als maar één van beide partijen (SP of PvdA) in het college zit, is de kans groot dat we tegen elkaar uitgespeeld worden. Dan worden we gedwongen om tegen elkaar te strijden in plaats van met elkaar de problemen die op de gemeente afkomen op te lossen.