Suzan ter Heijne: Heeft de zorg toekomst?

4 maart 2014

Suzan ter Heijne: Heeft de zorg toekomst?

Dat vraag je je af als je de plannen van deze regering ziet. Zorgvragers worden afhankelijk van de gemeente. Je hebt geluk als je in een sociale gemeente woont en anders heb je pech! Het recht op zorg verdwijnt, maar wordt ‘gecompenseerd’; lekker vaag! Gemeenten krijgen alle ruimte om hun eigen beleid te maken. Of je goede zorg krijgt hangt dus af van in welke gemeente je woont.

Het resultaat zien we bijvoorbeeld in Zweden, waar mensen moeten verhuizen om de juiste zorg te krijgen. Het toverwoord is ‘eigen kracht’ aangevuld met mantelzorgers en vrijwilligers. Mooie woorden die geen ander doel hebben dan verbloemen dat het hier gaat om ordinaire bezuinigingen.

Emile Roemer tijdens Sensire-actie in Varsseveld

Tijdens een infoavond op maandag 24 februari 2014 werd de toekomst van de zorg uit de doeken gedaan. Ruim 100 medewerkers uit de zorg waren hierbij aanwezig. Het meest schokkende van de avond was de sterk verslechterde positie van de medewerkers. Doordat zorginstellingen vooruit lopen op de kabinetsplannen is er een bezuinigingsdrift gaande en is een sfeer ontstaan van angst en intimidatie.

Verschillende medewerkers gaven aan dat ze gedwongen worden tot het doen van werk waar ze niet voor betaald worden. Ze worden monddood gemaakt, mogen niet met de vakbond praten en worden onder druk gezet door leidinggevenden. Wat een arrogantie en kortzichtigheid. Verbijsterend!

Het voorbeeld van Sensire leert ons dat opkomen voor jezelf loont. Laat je niet onderdrukken, maar kom samen op voor de rechten van werknemers en van cliënten!

Annemiek Kamphuis, SP Oude IJsselstreek
Suzan ter Heijne, SP Doetinchem

Suzan ter Heijne met Emile Roemer (Achterhoektoer)